3-trins Guide til bedre blogging

Kan du li' bloggen? >>>

Der er stadig rigtig mange virksomheder, der ikke har en blog. Og nogle har implementeret en for at kunne skrive lidt om løst eller fast eller måske fordi man har lavet nogle “SEO-tekster”, som skal findes i Google.

Men den går ikke længere! I dag er en blog påkrævet af virksomheder, der tager deres online markedsføring alvorligt. Det er nemlig næsten omkostningsfrit at komme i gang og det er en meget effektiv investering af både penge og tid.

En velskrevet og relevant blog kan have stor indflydelse på din virksomheds omdømme i din branche og giver en unik mulighed for at kommunikere med dine kunder og potentielle kunder. En vedvarende og langsigtet blogging-indsats (6-12 måneder) giver væsentlig mere trafik til din hjemmeside og flere leads.

Når det er skrevet, så er konkurrencen mange steder også blevet hårdere og baren er blevet hævet. Det går ikke længere bare at smide en pressemeddelelse op en gang imellem og lidt produktnyheder. Publikum er blevet mere kræsen, så det kræver noget mere.

3 trin til bedre blogging

Så hvis du tøver med at komme i gang med din virksomheds blog eller du har brug for et spark bagi for at forbedre den, du har, så er her en lille 3-trins guide til at komme i gang:

1. Etabler en rytme, du kan holde

Jeg ved det selv – det tager tid at blogge og det er ikke altid, at man prioriterer det højt nok. Så lad være med at lave planer om at poste hver dag, hvis du ikke en gang har lavet det første indlæg endnu! Start i det små. Det behøver ikke være hver dag eller hveranden dag. Det vigtigste i starten er, at du finder en rytme, som du kan holde og har det godt med. Så kan du altid senere sætte tempoet op.

En god idé er dog at starte med mindst et indlæg om ugen – det giver 50 artikler på årsbasis – og det vil kunne ses på mere trafik til hjemmesiden og flere leads.

Du skal også have en person, der er ansvarlig for selve bloggen og sørger for at indholdet bliver publiceret. Det mest naturlige er at bloggen hører hjemme i marketing eller PR. Men alle medarbejdere skal selvfølgelig opfordres til at komme med gode ideer. Der ligger som regel masser af information hos f.eks. produktspecialister.

2. Find noget at skrive om

Virksomhedens blog skal handle mere om dine kunder end om dig! Så er det sagt. Alt for mange blogs (og websites generelt) har et inside-out perspektiv, som kunderne er rimeligt ligeglade med. Kunderne interesserer sig for sig selv og de problemer, de gerne vil have løst. Det er det sidste du skal skrive om på bloggen.

En god regel, som vi arbejder efter, er princippet 10-1-1. Det angiver, at vi skriver 10 artikler med oplysende og informativt indhold (som denne artikel) for hver en artikel med delvist informativt og sælgende indhold og for hver artikel, der har et overvejende sælgende budskab.

“Men hvis jeg ikke må skrive om mine fantastiske produkter, hvad skal jeg så skrive om” – tænker du måske? Du skal finde de emner, som du med god troværdighed ved noget om og som dine kunder er interesseret i. Du skal gå lidt bredere ud, end du måske er vant til.

Lad os tage et par eksempler. Lad os sige du sælger kaffe på nettet. Ud over selve kaffen, kan du skrive om kaffetyper (cappucino, espresso etc.), kaffemaskiner, kaffeproduktion, kaffelande og interessante kaffebarer eller cafeer at besøge i forskellige byer. Altså meget af alt det, der ligger uden om dit kerneprodukt.

Hos JPO Marketing beskæftiger vi os især med inbound marketing, men vores blog går noget bredere ud og dækker (stort set) alt omkring online marketing. Emner som vores målgruppe (også) er interesseret i.

Sørg for at oprette en indholdskalender, hvor du kan holde styr på alle ideer, events, mærkedage (f.eks. Valentines Day) og jeres produktlanceringer. Noter ned hver gang du kommer på nogle nye ideer.

3. Test og ret til

Det sker en gang imellem, at du finder nogle emner, som du selv synes er fantastiske og som du er sikker på din målgruppe også vil elske. Det gør de så bare ikke. Ærgerligt, men så har du lært noget om målgruppen og kan reagere på dette.

En måde at måle om målgruppen er interesseret er at opgøre Facebook likes, tweets og andre delinger af dit indhold. Ved hjælp af Google Analytics kan man se, hvilke sider, der er mest besøgt, bounce rate og tiden de bruger på at læse artiklerne.

Såfremt du måler på leadgenerering kan du også se, hvilke sider, der bidrager til din forretning og hvilke, der ikke gør.

På den måde kan du afgøre, hvad der virker – både for din målgruppe og for din virksomhed – og så lave mere indhold af den slags.

Når du bliver en mere erfaren blogger kan du begynde at eksperimentere med forskellige overskriftstyper, forskellige call-to-actions og forskellige måder at dele indholdet på de sociale medier.

Som du kan se, skal der ikke så meget til for at få en effektiv blog. Start med de 3 trin fra denne guide og lad mig endelig høre, hvordan det går – skriv en kommentar nedenunder.

Kan du li' bloggen? >>>
Posted in:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *