5 trin til at skabe superindhold på din blog

Kan du li' bloggen? >>>

Det er efterhånden anerkendt, at det at have en blog på sin firma website er en fantastisk måde til at drive trafik til siden via organisk søgning (SEO) og også til at kommunikere med sin målgruppe på en mere personlig måde.

Når det er sagt, så er der stor forskel på det indhold, man finder på mange blogs. Det meste blogindhold er korte indlæg, der beskriver virksomheden selv, mens det, der tiltrækker folk er indhold af høj værdi for læseren. Og da det især er det sidste, der giver forretningsmæssige resultater, bør du tage dig tid til at skabe sådan “superindhold“, som kan medvirke til, at din blog får et positivt omdømme og er den “man går til” i branchen.

5 trin til superindhold på din blog

Superindhold eller “Pillar Content”, som det også kaldes, kan defineres som en række artikler eller blogposts, der er de bedste på hele din hjemmeside. Det er de artikler, som du henviser nye læsere til og som vil være nyttige for de fleste – også lang tid efter de er publiceret.

Men da superindhold er bedre og mere omfattende end normale blogartikler, så kræver det også noget mere arbejde at skabe dem. Hvis du er interesseret i at anvende superindhold på din egen website, så læs videre om den 5-trins proces, der skal til for at skabe en serie af supergodt kvalitetsindhold.

1. Forstå din målgruppe

At producere superindhold til din egen eller virksomhedens blog kan meget hurtigt blive en individuel proces, hvor du skriver, hvad du synes er vigtigt og hvad du har forstand på. Det er selvfølgelig også vigtigt.

Men det er endnu vigtigere at de emner, du vælger, passer til den målgruppe, du forsøger at ramme og deres udfordringer. Hvis dit superindhold skal være fundamentet på din blog, er det vigtigt, at det er af den største værdi for dine læsere.

Så du må først forstå, hvem dine læsere og din målgruppe er. Her kan du anvende virksomhedens sociale profiler, Google Analytics eller en kundedatabase til at få svar på følgende spørgsmål:

Er det kvinder eller mænd?
Hvilken aldersgruppe?
Hvor holder de til rent geografisk?
Hvilket uddannelsesniveau har de?
Hvilke social forhold (økonomi, bolig etc.)?
Hvilket job har de?
Hvor “hænger de ud” på nettet?

Ved blot at besvare disse spørgsmål har du en idé om, hvem dit publikum er, men du skal analysere lidt mere inden du går i gang med at skrive.

2. Hvilke behov og udfordringer har din målgruppe?

Nu ved du hvem din målgruppe er, så nu skal du finde ud af, hvad de interesserer sig for og hvor deres behov ligger. Du skal finde deres “pain points”, for det er disse emner, der skal være grundlaget for dit superindhold. Det kan du gøre således:

Er du selv en del af målgruppen? Hvis ja, kan du måske selv beskrive, hvordan det var, da du begyndte i din branche. Tænk på de spørgsmål du havde og de ting, som du måtte lære først – de kan begge være grundlag for superindhold.

Hvad taler folk om på de sociale medier i din branche? Her kan du anvende LinkedIn og Twitter. Se hvad dine forbindelser taler om og deler og få ideer ad den vej. Dette kan være en god kilde til gode superindhold-ideer. Du kan også bruge et værktøj som Buzzsumo til af finde gode emner.

Hvad skriver andre bloggere om i din branche? Se om de har lavet noget superindhold, du kan forbedre eller tage en anden vinkel på. Dog må du ikke plagiere eller kopiere – det kan have den helt modsatte effekt.

Hvilke søgeord anvender din målgruppe, når de søger efter relevante produkter og services i Google eller når de vil lære noget? Du kan få mange ideer blot ved selv at søge i Google og se hvilke andre relevante søgninger, der dukker op. Det skal selvfølgelig gerne være søgninger med et vist volumen.

relevante søgninger i Google

Da du skal anvende meget tid og ressourcer på dit superindhold er det vigtigt, at du vælger de rigtige emner, før du går videre til det næste trin.

3. Skab fantastisk indhold

På det her tidspunkt bør du have nogle ideer til superindhold, der matcher din målgruppes behov og udfordringer – nu og i fremtiden. Så nu er det tidspunktet at begynde af udvikle dit superindhold!

Når du går i gang med at skabe og udvikle dit indhold, så tænk over én ting: Dit superindhold skal være så godt, hjælpfuldt og engagerende at din målgruppe ønsker at bookmarke det og dele det med deres kolleger og venner. Derfor nytter det ikke noget at lave smutveje, så bliver indholdet ikke godt nok. Samtidigt skal indholdet være MEGET bedre end det indhold, der allerede eksisterer på nettet.

Lad vær med bare at “opgradere” en halvtrist blogartikel og kalde den for superindhold. Tag den tid, det tager og gå din artikel igennem flere gange inden du offentliggør den.

Og husk – superindhold er ikke kun tekst. Du bør krydre dine ord med billeder og evt. en infografik, så artiklen bliver rigtig overbevisende.

4. Skab ekstern omtale – dit superindhold skal markedsføres

Når dit superindhold er offentliggjort er dit arbejde langt fra forbi. Dit indhold skal markedsføres for at få den rigtige effekt og det skal ske både på din egen hjemmeside og eksternt, f.eks.:

  • På din “Om Os” side
  • På din hjemmesides sidebar
  • På andre relevante blogartikler
  • Til dine email-abonnenter
  • På dine konti på sociale medier

Du kan sagtens promote dit indhold flere gange på de sociale medier, så det kommer ud til så mange som muligt. I løbet af de første uger kan du godt gentage delingen og så efterfølgende f.eks. hvert halve år.

For at øge effekten kan du også henvende dig til andre bloggere/interessenter i din branche for at høre om de kunne være interesseret i at skrive om dit nye indhold, nu det er verdensklasse. I mange tilfælde siger de ja og så får du et link tilbage til dit superindhold, hvilket øger dets placering i Google.

5. Opdater dit superindhold, hvis det behøves

Det sidste trin er at holde dit superindhold opdateret og tidssvarende. I nogle tilfælde kan indholdet blive forældet på grund af udviklingen i din branche og så er det ærgerligt at have noget gammelt stof stående. Så opdater det løbende og hold det up-to-date. I modsat fald kan det skade dit gode omdømme og troværdighed.

Det tager meget længere tid og flere ressourcer at producere superindhold i forhold til almindelige blogartikler. Men den ekstra søgetrafik og opmærksomhed superindholdet får – og ikke mindst det salg det kan skabe – er med til at betale det store arbejde mange gange.

Kan du li' bloggen? >>>

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *