AdWords bliver til Google Ads

Kan du li' bloggen? >>>

Google AdWords bliver til Google Ads og 10 andre spændende Google nyheder

På et netop afholdt seminar, Googles Marketing Live, annoncerede Google en række spændende nyheder, der omhandler alle deres annonceprodukter. Der var nyheder af interesse for både små og store virksomheder og inden for de fleste af Googles annonceprodukter. Fælles for alle nyhederne var tre vigtige værdier, som Google vil efterstræbe i deres produkter for både annoncører og os, der bliver udsat for annoncerne; Værdi, transparens og tillid (value, transparency, trust). Nedenfor gennemgår jeg de vigtigste nyheder.

1. Google AdWords bliver til Google Ads

Ikke så ny en nyhed, men for at illustrere, at Googles annonceprodukter er meget mere end AdWords, hedder hele konceptet nu Google Ads og navnet AdWords er for så vidt færdigt. Ærgerligt hvis man har optimeret en masse artikler om AdWords 🙂

2. Bedre muligheder for at slippe for annoncer

For at leve op til “value, transparency, trust” er der nu bedre og nemmere muligheder for dig som Google bruger at personalisere dine annoncer eller helt slippe for dem. Det er naturligvis ikke så godt for annoncører, der henvender sig til bestemte målgrupper, men det gør Google mere troværdig og brugerne mere engageret.

3. Google Marketing – for store virksomheder

Googles enterpriseløsninger samles nu i en platform, der kaldes Google Marketing. Den består af mere end 100 forskellige integrationer og Search Ads 360 og Display Ads 360. Platformen er for de helt store kunder og er derfor ikke så relevant for denne blogs læsere.

4. Flere Youtube annonceprodukter

Videoannoncering vokser kraftigt – alligevel er der mange, der endnu ikke har taget denne annonceform til sig. Det vil Google gerne gøre noget ved og lancerer to nye muligheder for video-annoncering; TrueView for Reach og TrueView for Action. Den første tillader dig at nå flere med dine video-annoncer ved at benytte en CPM prismodel. Den anden hjælper dig til at nå potentielle kunder på Youtube, der for nyligt har søgt efter dine produkter eller services på Google.

5. Lead Ads på Youtube

Facebook har haft Leads Ads i et stykke tid uden Google har haft et tilsvarende produkt. Men det ændres nu! Leads Ads på Youtube vil gøre det muligt at nå meget bredt men præcist ud i toppen af din funnel og få fat i kontaktoplysninger på relevante leads uden de skal forlade Youtube-platformen. Dette er en funktion, jeg tror vi kan forvente os meget af.

6. Meget større og responsive søgeannoncer

Responsive Search Ads giver dig mulighed for at lave 15 overskrifter og 4 beskrivelser til en søgeannonce, hvor Google så vælger den bedste kombination efter en række faktorer som søgeord, deres device (mobil, pc etc.), deres placering, browsing og meget andet. Selve annoncen bliver også større og vil bestå af 3 overskrifter og 2 beskrivelser.

Det forventes at RSA lanceres om et par måneder på engelsk og så går der nok lidt ekstra tid, inden vi danskere kan anvende annonceformatet.

7. Mobile Speed Score 

Da download hastigheden på dine landingpages er uhyre vigtig i en mobil verden, introducerer Google nu Mobile Speed Score som en faktor i Google Ads systemet. Her kan du således direkte aflæse, hvor hurtige dine landingssider er og om de trænger til en opdatering. Scoren går fra 1-10 – fra “meget langsom” til “ekstrem hurtig” – og vil have indflydelse på dine annoncers placering i søgemaskinen, når der søges mobilt.

8. Cross Device rapportering i Google Analytics

Som noget nyt bliver det muligt at følge brugere i Google Analytics på tværs af hvilken enhed, de anvender og analysere forskellige mønstre. F.eks. om dine brugere starter med at søge på Google via en mobiltelefon, men afslutter købet på en desktop. Du vil få mere information om dine kunders kunderejse hen imod et køb.

9. Smart Kampagner – for små virksomheder

Smart kampagner er kampagner i Google Ads beregnet for små virksomheder, der ikke har hverken tid eller viden til at oprette mere komplekse Google Ads kampagner.

Kampagners resultater er, at kundernes telefon ringer, at der kommer flere besøg på en hjemmeside eller flere besøg i en fysisk forretning. Har du en lille virksomhed er det måske værd at prøve – men husk hvad Google lever af – klik på dine annoncer – mens du lever af omsætning og indtjening. Så pas på…

10. Har du ikke en hjemmeside?

Mange små virksomheder har ikke en hjemmeside eller landingssider til deres Google Ads. Derfor vil Google udvikle auto-optimerede landingssider til deres kunder, der kører Smart Kampagner. Systemet vil anvende Machine Learning til at oprette tekst om dine produkter og services baseret på dine annoncer. Konverteringstracking og rapportering vil også blive indbygget i systemet. Det lyder lidt spændende!

11. Forbedringer til Google Shopping

Machine learning er også ved at tage over i Google Shopping – det kaldes Smart Shopping. Her vil systemet automatisk byde for dig, optimere annonceplaceringerne og optimere hvilke produkter, der vises. Samtidigt oprettes der “automatiske feeds”, så du ikke mere skal oprette komplekse feeds i Google Shopping, da Google automatisk henter dine produkter direkte fra din webshop og ind i systemet.

Mange og spændende nyheder på en gang. Google er indstillet på at forblive i førersædet, når det drejer sig om online annoncering. Og med introduktionen af Leads Ads i Youtube, responsive søgeannoncer, Mobile Speed Score og Smart Shopping lader det til, at det vil lykkes. Det bliver interessant at implementere, når det kommer til Danmark.

Kan du li' bloggen? >>>
Posted in:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *