B2B Content Marketing: Sådan skaber du indhold, der giver leads

Kan du li' bloggen? >>>

Der er indhold… og så er der indhold, der bliver fundet, svarer på din målgruppes udfordringer og understreger at din virksomhed er den førende ekspert og en værdifuld ressource.

Hvad er kendetegnene ved godt indhold? Brug denne lille oversigt som en guide hver gang du skal lave noget nyt indhold, så du sikrer dig, at det gør hvad det skal: Tiltrækker leads og gør dem til kunder.

Godt indhold adresserer en specifik udfordring og hjælper med at løse et problem. Hvis du har defineret din målgruppe (persona) kender du dens udfordringer, pain points, demografi, behov m.m. og dit indhold skal reflektere en forståelse for deres situation og de udfordringer, de vil have løst.

At skrive en ebog om SEO’s historie løser for eksempel ikke et behov hos min målgruppe, men at skrive en om fordelene ved at skrive de rigtige title-tags gør.

Godt indhold skaber værdi

Selvom det ikke nødvendigvis er en dårlig idé at skrive en artikel om, hvad de besøgende kan se på din stand ved den næste messe eller at dele et produkts fakta-sheet, skal godt indhold give din målgruppe noget værdi, som de kan anvende umiddelbart: En metode til bedre produktivitet, en bedre måde at lave rejseafregning på eller en metode til at mindske tiden, det tager at teste produkter i en produktionslinje etc.

Hvordan ved du hvilket indhold, der vil være værdifuldt for din målgruppe?

Sæt dig sammen med folk fra salg, kundeservice og marketing og bed alle om at komme med de 5-10 mest almindelige spørgsmål, de hører fra kunderne. I enhver industri bliver der stillet unikke spørgsmål og de er en super kilde og basis for dit gode indhold.

Godt indhold matcher søgeord

Du kan have skrevet det allerbedste indhold, men hvis Google ikke finder det, har du spildt din tid. Dit indhold, dets overskrift og den måde du deler det på de sociale medier skal indeholde relevante søgeord, som din målgruppe anvender, når de søger efter svar og information.

Hvis din målgruppe for eksempel er interesseret i at lære om, hvordan man kan anvende trådløs temperaturovervågning har en overskrift som “Sådan sparer du tid og penge med trådløs temperaturovervågning” større sandsynlighed for at blive fundet i Google end “Nu introducerer vi et nyt og bedre produkt til dig!”

Godt indhold kommunikerer din værdi for kunden

Samtidigt med du løser en udfordring med dit værdifulde indhold, er det også vigtigt at du præsenterer dit produkt eller løsning som “helten”. Du skal ikke blot omtale egenskaber ved dit produkt (trådløs temperaturovervågning), men også de fordele det giver kunden i forhold til dine konkurrenter (spar tid, større sikkerhed, mindsket varetab etc.). Indhold skal ikke være en salgspitch, men brug gerne lejligheden til at bringe dit produkt eller løsning i spil.

Godt indhold er klart og præcist

Din målgruppe har typisk travlt og er svær at fastholde, så de ønsker information præsenteret simpelt og hurtigt. Det indhold, der læses mest, er indhold, der er let at læse og fordøje. Hvis det samme indhold kan findes på en 1-sides Tjekliste eller en 8-siders ebog, gæt hvilken der vil blive foretrukket?

Jo nemmere det er at læse, desto større er sandsynligheden også for, at det deles til andre. Der er naturligvis emner, der kræver mere uddybende indhold, men sørg for at længden og kompleksiteten på dit indhold matcher emnets dybde og kompleksitet.

Godt indhold har en call-to-action

Alt godt indhold har en eller anden form for call-to-action. Det kan “blot” være at læse endnu en artikel, udfylde en formular, se en video eller downloade en ebog. Hvis dit indhold er top-of-funnel – altså først i din målgruppes kunderejse – er din call-to-action typisk muligheden for at downloade et middle-of-funnel stykke indhold, der giver information, der passer til det trin i kunderejsen eller købsprocessen.

Godt indhold er let at dele

Gør det let for dine læsere og målgruppe at dele dit indhold med andre. Inkluder Social sharing knapper på hjemmesiden, så dine læsere kan dele indholdet på de sociale netværk, de foretrækker.

Nu du kender ingredienserne til godt indhold, så find ud af, hvordan du fylder din blog ud med det! Download vores Tjekliste, “10 måder du kan fylde din blog med godt indhold” nedenfor:

Kan du li' bloggen? >>>

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *