af Jan P. Olsen

7. december 2017

min. læsetid

30 facts om sociale medier for B2B

For de fleste B2B virksomheder, er de sociale medier ofte en lidt mærkelig størrelse i marketing paletten. På den ene side synes de, at de skal være til stede på de forskellige sociale medier, for det er alle andre jo også. På den anden side hører man ofte, at resultaterne er begrænsede, da de ikke føler, at deres følgere er mange nok på de enkelte medier.

Og det er da også sandt, at din B2B virksomheds LinkedIn side eller Twitter profil sikkert ikke vil få ligeså mange følgere som en berømt musiker, sportsstjerne eller skuespiller, men derfor kan du sagtens opnå forretningsmæssige resultater som flere leads og kunder fra de sociale medier. Og der findes statistik, der kan underbygge dette.

Her er 30 statistikker om B2B brugen af sociale medier – godt nok fra det amerikanske marked – men de fleste passer vist meget godt til det danske også:

B2B Social tilstedeværelse

1.  83% of B2B marketingfolk bruger sociale medier, hvilket gør det til den mest anvendte B2B marketing taktik. (Kilde)

2.  Mere end 70% af alle B2B marketingfolk bruger mindst en af de 4 store sociale medie platforme (LinkedIn, Twitter, Facebook og YouTube) til at distribuere indhold på. (Kilde)

3.  54% af B2B marketingfolk har genereret leads fra de sociale medier. (Kilde)

4.  Den gennemsnitlige B2B virksomhed er på 6 sociale medier. (Kilde)

5.  78% af B2B virksomheder har nu dedikerede teams til sociale medier. (Kilde)

6.  80% af B2B marketingfolk har en specifik social medie strategi, men kun 32% har dokumenteret den. (Kilde)

7.  79% af B2B marketingfolk har oplevet øget trafik til hjemmesiden med kun 6 timers arbejde om ugen investeret i social media marketing. (Kilde)

8.  Omkring halvdelen af B2B firmaer har forbedret deres markedsføring, kundeoplevelse og brandværdi og næsten en fjerdedel har også øget omsætningen via de sociale medier. (Kilde)

LinkedIn

9.  89% af B2B marketingfolk bruger LinkedIn til at distribuere indhold og det gør den til den næstmest anvendte platform efter email. (Kilde)

10.  Næsten halvdelen (44%) af alle B2B firmaer får relevante leads fra LinkedIn. (Kilde)

11.  B2B marketingfolk placerer LinkedIn som den vigtigste sociale platform, der bidrager til deres overordnet marketing succes. (Kilde)

12.  LinkedIn brugere er 4x mere tilbøjelige til at besøge din website end Facebook brugere er. (Kilde)

13.  LinkedIn genererer den højeste besøg-til-lead konverteringsrate på 2,74% – mere end 3 gange højere end Twitter (0,69%) og Facebook (0,77%). (Kilde)

14.  49% af B2B kunder undersøger leverandører ved at kigge på deres LinkedIn profiler og 44% har fundet potentielle leverandører ved at se på fælles forbindelser på LinkedIn. (Kilde)

Twitter

15.  77% af B2B marketingfolk bruger Twitter til at distribuere indhold. (Kilde)

16. Link klik står for 92% af al bruger interaktion med tweets. (Kilde)

17.  71% af B2B marketingfolk inden for teknologi-branchen siger, at Twitter er deres top sociale medie platform for produktlancering. (Kilde)

18.  B2B marketingfolk rater Twitter som den tredje mest effektive sociale medie platform. (Kilde)

Facebook

19.  76% af B2B marketingfolk bruger Facebook til at distribuere indhold. (Kilde)

20.  Selvom den er den fjerde mest anvendte sociale platform for B2B, er det kun 38%, der synes den er effektiv for B2B marketing. (Kilde)

YouTube

21.  59% af B2B marketingfolk bruger YouTube til at distribuere indhold. (Kilde)

22.  YouTube er rated som den fjerde mest effektive B2B kanal efter Email, LinkedIn og Print. (Kilde)

23.  73% af B2B marketingfolk siger, at video har en positiv effekt på ROI. (Kilde)

24.  70% af B2B marketingfolk planlægger at bruge mere tid på Youtube næste år. (Kilde)

SlideShare

25.  26% af B2B marketingfolk bruger SlideShare til at distribuere indhold. (Kilde)

26.  40% af B2B marketingfolk siger, at SlideShare er effektiv til B2B marketing; den sjette mest effektive kanal til at distribuere indhold gennem. (Kilde)

27.  60 million brugere anvender SlideShare om måneden. (Kilde)

B2B Sociale Medier annonceforbrug

28.  32% af B2B marketingfolk bruger betalte annoncer på sociale medier som en del af deres marketingstrategi i 2017. (Kilde)

29.  Sociale medier vil vokse til 24% af marketingbudgettet inden for fem år. (Kilde)

30. I 2018 vil forbruget på de sociale medier i USA nå 15,36 milliarder dollars. (Kilde)

 

Når den gennemsnitlige B2B virksomhed i dag bruger 6 forskellige sociale medier, er det mere vigtigt end nogensinde at etablere en tilstedeværelse på de sociale medier for dit brand. B2B købere bruger rent faktisk de sociale medier til at undersøge potentielle leverandører og du går glip af disse leads, hvis du ikke er tilstede.

Find ud af, hvor dine potentielle kunder hænger ud online og fang deres opmærksomhed. Du vil ikke fortryde, at du gav dem et yderligere sted at finde dig.

Denne artikel er første gang set her

Om forfatteren 

Jan P. Olsen

Giv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ultimative SEO Hemmeligheder


7 Skudsikre
SEO Strategier

Få denne Gratis E-Bog

7 skudsikre SEO strategier til masser af trafik.