4 leadgenerering strategier som alle B2B virksomheder bør anvende

Kan du li' bloggen? >>>

Bruger du mange penge på leadgenerering til din virksomhed? For det kan være meget dyrt at genere leads, hvis de skal have en høj kvalitet – og det skal de jo helst.

Så er du ikke alene, for ifølge en undersøgelse fra Demand Generation forventede 66% af de undersøgte B2B virksomheder at øge budgettet til leadgenerering i 2017.

Men det behøver ikke at være en meget dyr øvelse at skaffe gode leads til din virksomhed. Slet ikke hvis man benytter sig af effektive online strategier, alle B2B virksomheder kan gøre brug af.

1. Lead Magnet

De fleste, der driver en forretning, ønsker mere trafik til deres website. Desværre er det ikke alle besøgende, der konverterer til kunder på deres første besøg. De fleste vil blot tjekke din hjemmeside ud og vurdere det, du tilbyder.

De skal bruge tid på at få tillid til din forretning.

Derfor skal du opbygge en relation til dem og det kan du gøre med email marketing. Email marketing er en effektiv leadgenerering strategi med en høj ROI og ifølge Campaign Monitor er det 40 gange mere effektivt at få leads fra email marketing i forhold til Facebook eller Twitter.

Men email marketing virker kun, hvis du har nogle email adresser at sende til. Og en måde at få disse email adresser er ved at anvende en Lead Magnet.

Hvad er en Lead Magnet?

En Lead Magnet er en gratis ressource, som du tilbyder til dine besøgende for at få dem til at give dig deres email adresser. En lead magnet virker som en slags bestikkelse for at få din målgruppe til afgive deres email adresser frivilligt.

Effekten og din succesrate afhænger af værdien af din lead magnet.

En god lead magnet skal begejstre dine besøgende og det uanset om det er en ebog, whitepaper eller en infografik.

Det indhold du tilbyder skal være brugbart og af værdi for din målgruppe. Det skal indeholde et løfte og en løsning til nogle af de problemer og udfordringer, målgruppen har.

Her er et eksempel på en lead magnet, der konverterer godt:

lead magnet på et seo kursus

Det er et gratis SEO kursus, der leveres via email. Formularen er meget simpel med kun to felter, navn og email, så det afholder de færreste fra at tilmelde sig.

Hvordan laver du en god lead magnet?

Her er nogle få tips til hvordan du laver en lead magnet, der konverterer godt.

  • Sørg for at din lead magnet for alvor løser et kundeproblem på en simpel måde.
  • Gør det nemt at downloade eller få adgang til din lead magnet.
  • Brug det færreste antal felter i din formular.
  • Gør det nemt at dele din lead magnet.

Her er et par gode værktøjer du kan benytte til dit indhold:

Canva: Kan bruges til alt grafisk materiale, herunder ebøger og infografikker.

Piktochart: Kan især bruges til infografik og diagrammer, men også til præsentationer.

2. Webinar

Et webinar er en gennemprøvet og en virkelige effektiv B2B leadgenerering strategi for virksomheder. Ifølge en undersøgelse af amerikanske Readytalk er det 62% af alle B2B marketingfolk, der anvender webinarer til at få nye kunder og i øvrigt også at holde på de eksisterende.

At afholde et webinar er en god måde til at få mange flere email tilmeldinger – og så er de af høj kvalitet. Leads fra et webinar er som regel mere engageret og klar til at tage næste skridt i købsprocessen.

Med webinarer har du mulighed for at nå ud til potentielle kunder i hele verden og dermed øge kundebasen og reducere omkostningen pr. lead.

Her har du fem overvejelser, du bør gøre inden du holder et webinar:

Kend din målgruppe

Det er vigtigt at kende sin målgruppe for at få succes med et webinar. Det bedste er at skabe kunde-personaer, så du ved hvor du skal finde målgruppen.

Din målgruppe er sikkert øverst i din salgstragt og i ”awareness” fasen. Så de ved, de har et problem, men nok ikke, hvordan de løser det. Så dit webinar bør omhandle et bestemt problem – eller pain point – og hvordan man kan løse det. Du skal selvfølgelig starte med din egen historie – dog uden at sælge for meget.

Kend den type af webinar, du afholder

Der findes forskellige typer af webinarer, f.eks. spørgsmål & svar, kursus webinar eller et demo webinar. Du skal vælge det format, der passer bedst til at levere dine budskaber og løse målgruppens problem.

Et spørgsmål & svar webinar adresserer målgruppens spørgsmål, som du har fået inden webinaret og som du så svarer på i løbet af webinaret.

Et kursus webinar er et mere oplysende og uddannende webinar, hvor din målgruppe lærer noget, de kan anvende og hvor du demonstrerer din store viden og opbygger troværdighed.

Et demo webinar er passer rigtigt godt til SaaS eller software virksomheder, der kan demonstrere deres produkt eller service.

Forbered din præsentation

Så er det tid til at gennemtænke dit webinar. Lav en rigtig god introduktion, der får folk til at blive hængende. Fortæl om din virksomhed på en måde så det skaber tillid og troværdighed hos din målgruppe. Giv dem indhold, som de rent faktisk kan bruge til noget og vis dem, hvordan de kan løse deres udfordringer. Slut med en god call-to-action, der er tidsbegrænset.

Vælg den rigtige teknologi

Der er flere platforme du kan bruge til at afholde dit webinar, f.eks. Zoom, Gotowebinar, Webinarjam eller Meetingburner. Vælg den platform, der passer bedst til dit formål. Jeg har selv god erfaring med Gotowebinar.

Markedsfør dit webinar

Dette er en meget vigtig del af denne strategi. For at få leads af høj kvalitet skal du markedsføre dit webinar de rigtige steder til den rigtige målgruppe.

Du kan starte med at promovere det til din egen liste – hvis du har en sådan – og i blogposts, på din hjemmeside og i opslag på de sociale medier.

Du kan også anvende Facebook annoncering, hvor du kan ramme din ønskede målgruppe meget præcist. Hvis du vil lidt bredere ud, er det en effektiv metode.

3. Demo og gratis prøveversion

Målet med at sætte en demoversion af dit produkt på din hjemmeside er at få dine besøgende til prøve en demo, så du senere (nemmere) kan konvertere dem til betalende kunder.

Hvorfor har 75% af alle SaaS firmaer en gratis prøveversion for de besøgende? Det virker!

Hvis du har mulighed for at lave en demoversion af dit produkt og lægge det online, bør du gøre det. Har du et fysisk produkt kan demoversion f.eks. være en gennemgang via et webinar eller måske en onsite demo, hvor du tager ud til kunden og demonstrerer produktet.

Sådan her får du flere leads til din forretning med en demo strategi:

Promover din demo

Ved at markedsføre din gratis demoversion har du mulighed for at skaffe mange leads til din forretning. Du kan gøre det på hjemmesiden ved at placere Call-to-actions knapper og via de sociale medier.

Intet kreditkort

Nogle SaaS virksomheder kræver et kreditkort for at prøve en demo, mens andre undlader det. De fleste undersøgelser peger på, at konverteringen bliver højere, hvis man undlader kreditkortet under tilmeldingen.

Brug færre formularer og felter

For at øge konverteringen bør du kun spørge efter den information, der er nødvendig for at en person kan gennemføre demoen. I mange tilfælde er det blot et navn og en email adresse. Risikoen er, at jo flere informationer du spørger efter, desto større frafald vil der være.

Vær opmærksom på, at det ikke altid gælder, så det kan være værd at A/B teste.

Brug en klar call-to-action

Din call-to-action skal være klar og præcis. Din tilmeldings-knap skal ikke hedde ”Send”! I stedet skal den fortælle, hvad personen kan forvente, når de tilmelder sig. F.eks. ”Start Gratis Prøveperiode” eller ”Start din 30-dages gratis prøveperiode”.

4. Content Marketing

Indhold er stadig kongen og content marketing er en af de meste effektive måder at skaffe leads af høj kvalitet. Ifølge Demand Metric er content marketing 62% billigere end traditionel markedsføring og generer 3 gang så mange leads. Det er derfor 89% af B2B marketingpersoner bruger content marketing.

Du kan tiltrække leads med værdifuldt og informativt indhold. Nedenfor er fem måder du kan generere leads fra content marketing:

Brug en content upgrade

En content upgrade er en lead magnet som du tilføjer bestemte blogartikler for at konvertere flere besøgende til leads. Lad os sige du har lavet en blogartikel om ”7 Adwords Tips”. På denne blogartikel promoverer du så din guide om ”Kom godt i gang med AdWords” (lead magnet) – altså noget mere uddybende indhold (upgrade) om samme emne.

Du kan bruge forskellige former for indhold som content upgrades, f.eks.

  • Tjekliste
  • Email/Online kursus
  • Ebog
  • Podcast
  • Video
  • Regneark
  • Præsentation
  • Template

Skriv gæsteindlæg

At skrive en artikel til en anden website er en god måde at få billig trafik og flere leads til din forretning. Du finder ud af hvilke websites, der passer til din målgruppe og så spørger du, om du må skrive en artikel med indhold, der er relevant for den anden website, din målgruppe og dig selv.

Det er typisk blogs eller branchemedier, der er interesseret i at modtage gæsteartikler.

Gå efter long-tail søgeord

Når du laver artikler eller blogposts så gå efter emner, der rammer såkaldte long-tail søgetermer med 3-5 ord. Det er betydeligt nemmere at komme til tops i Google på long-tail søgeord og da trafik fra Google er vigtig, så kan flere sådanne artikler give masser af trafik og leads.

Du bør forsøge at skrive så uddybende som muligt om emnet og gerne ramme en længde på minimum 1.000 ord. Inkluder billeder, video og udgående links for det bedste resultat.

Gratis værktøjer for content marketing:

Google Søgeordsværktøj – til søgeordsanalyse

Buzzsumo – Til undersøgelse af indhold i din branche

Dette var fire strategier, du bør anvende til leadgenerering, hvis du er en B2B virksomhed. Og fire strategier, der er gode for likviditeten, da de er budgetvenlige og “kun” kræver tid.

Har du andre interessante leadgenererings strategier, så hører vi gerne fra dig.

Kan du li' bloggen? >>>
Posted in:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *