B2B Virksomheder

Hvad enten du sælger store tekniske løsninger, er revisor, konsulent eller har anden B2B virksomhed, så hjælper Content Marketing dig til flere leads.

B2B virksomheder er måske den type af virksomheder, der kan få mest gavn af content marketing. B2B markedsføring går jo i høj grad ud på, at skaffe leads, som så efterfølgende kan bearbejdes af både marketingafdelingen og måske også af en salgsstyrke – alt efter type af virksomhed.

Selv om B2B virksomheden også sælger direkte online er beslutningsprocessen ofte længere og de færreste kunder springer bare ud i at købe et b2b produkt eller ydelse.

Hele ideen med content marketing er at lave indhold, som målgruppen finder interessant og som kan følge målgruppen ned igennem salgstragten for så til sidst at få kunden helt i mål. Det kan skitseres således:

salgstragt b2b content marketing

Som det fremgår er det første – og ofte vigtigste – trin, leadgenerering. Her kan anvendes forskellige kilder, men typisk er det trafik fra Google (SEO), de sociale medier (f.eks. LinkedIn) og måske betalte annoncer (f.eks, Google Adwords). Indholdet, der skal tiltrække målgruppen, kan være rigtigt gode og brugbare blogindlæg og såkaldte “how-to artikler”, der gør målgruppen klogere. Det kan også være superindhold som guides, men på et bredt og indledende niveau.

Det næste trin har fokus på at øge din virksomheds troværdighed overfor lead’et, så du fremstår som en sikker og pålidelig leverandør. Og så det øger sandsynligheden for, at den potentielle kunde går videre til næste trin i købsprocessen. Det sker via websiten og email, som lead’et har tilmeldt sig til. Indholdet er mere detaljerede white papers, guides og videoer – superindhold.

I det tredje trin er vi næsten i mål. Her er lead’et nu så varmt, så det selv tager kontakt eller måske forespørger på en (online) demo. Virkemidlerne her er ebøger og cases.

Det sidste trin er salget – her skal du lukke ordren, hvad enten det sker online eller fysisk.

Ikke to virksomheder er helt ens, men principperne i figuren holder hver gang, når vi laver content marketing og SEO for B2B virksomheder.

Skal vi også lave Content Marketing for din B2B virksomhed? – Kontakt os her