Lokal SEO

Søgemaskineoptimering for lokale virksomheder

Har du en virksomhed, der først og fremmest lever af kunder i dit nærområde, så har du brug for lokal SEO. Man kan sige at lokal SEO er den moderne afløser for telefonbogen eller vejviseren. Men i dag slår vi ikke op i en fysisk bog – vi søger på nettet, først og fremmest i Google.

Du kender det sikkert selv, når du har brug for en håndværker, tandlæge eller en anden serviceydelse i nærheden af hvor du bor. Så går du ind på Google og søger efter det, du har brug for. Det er der rigtigt mange, der gør – faktisk er over 30% af alle søgninger på Google lokale. Og næsten 50% af de søgninger, der kommer fra mobiltelefoner er lokale.

Så derfor er det vigtigt for den lokale virksomhed at være til stede blandt de øverste resultater – for ellers får man ingen kunder ad den kanal.

lokal seo tjekliste

Hvad er lokal SEO?

En lokal søgning er en søgning i Google, der tager udgangspunkt i et (snævert) geografisk område, f.eks. ‘tømrer roskilde’, ‘kiropraktor odense’ eller ‘coach i svendborg’. Men ofte kan det også bare være søgningen uden den geografiske betegnelse, f.eks. ‘tømrer’, men Google betegner den alligevel som lokal, da de færreste personer, der søger efter en tømrer og sidder i Roskilde ønsker en tømrer fra Aalborg. Så Google bestemmer også din lokale placering, når du søger og tager denne i betragtning.

Nedenfor har jeg søgt efter ‘tømrer roskilde’:

lokal seo

Når der er tale om lokale søgninger er der meget ofte et kort med over placeringen af relevante virksomheder. Så udover at søgningen besvarer “hvad” (en tømrer), så besvarer den også “hvor” den ligger – endda med en placering på et kort. Det øverste og nederste resultat er de rent organiske resultater, men alle resultater med en markering af et bogstav (fra A til G) er lokale resultater, der samtidigt er vist på kortet. Er man dygtig kan man få vist sin hjemmeside begge steder, som det også fremgår af billedet.

Er din hjemmeside vist i de lokale resultater og på side 1?

Når der vises lokale søgeresultater i Google er der plads til 7 lokale resultater, der vises på kortet og så de 10 normale organiske resultater, der vises over og under de lokale (og så selvfølgelig alle Adwords-annoncerne). Er din hjemmeside ikke blandt disse resultater og altså på side 1, får du med stor sandsynlighed ingen kunder fra Google, da de færreste klikker videre til side 2 i Google. Men er du på side 1 kan det betyde nye henvendelser hver dag fra nye potentielle kunder.

Skal vi hjælpe med at få din website på side 1?

Hvordan kommer min virksomhed på side 1 i Google ved lokale søgninger?

Grundlæggende er det de samme SEO faktorer, der spiller ind, når Google skal placere hjemmesider ved lokale søgninger som ved ikke-lokale søgninger. Men der er et par af dem, man skal have helt på plads for at have en chance:

Oprettelse på Google Business

Din virksomhed skal oprettes på det, der nu hedder Google Business og have en Google+ side. Det er (ofte) oprettelsen herfra Google bruger i de lokale resultater, som vises med kortet.

Ensret dine firmadata

Du skal bruge dine firmadata ensartet overalt på nettet. Det vil sige dit firmanavn, adresse og telefonnummer skal være det samme alle steder, hvor dine kunder (og Google) kan få fat i dem. Så dine data i Krak, CVR-registret, 118.dk, Google Business og naturligvis på din egen hjemmeside skal være enslydende.

Relevant indhold

Som med al anden søgemaskineoptimering er det vigtigt, at det indhold, du præsenterer for dine kunder, matcher det, de søger efter. Så vil du findes på ‘tømrer roskilde’, så skal du have indhold, der omhandler dette og hvor ‘tømrer roskilde’ indgår i titlen, overskrift og brødteksten på din hjemmeside.

Links

Du skal også sørge for at andre linker til din hjemmeside. Det kan være kunder, leverandører, lokale medier, organisationer eller måske foreninger, hvor din virksomhed er sponsor. Som regel skal der ikke så meget til for at flytte en lokal virksomhed op i Google ved hjælp af links.

Skal vi hjælpe med at få din hjemmeside på side 1?


  • Med lokal SEO kan vi løfte din hjemmesides synlighed i Google for lokale søgninger og dermed får du flere kundekontakter fra hjemmesiden.

    Vi kan ikke garantere, at din hjemmeside kommer på side 1 i Google, men vi kan garantere, at du får din betaling retur, hvis ikke den er det i løbet af 6 måneder fra vi starter vores arbejde. Det synes vi er fair.

    Send formularen nedenfor eller kontakt Jan Olsen på tlf. 71 99 97 27 / jan@jpomarketing.dk, hvis du vil i gang med lokal SEO eller blot høre nærmere.

  • Lokal SEO

    • 1-5 søgeord
    • Analyse af SEO-faktorer
    • On-page optimering (title, overskrift, meta-beskrivelse, tekst, billed-optimering)
    • Oprettelse/optimering af Google Business profil
    • Linkoptimering
    • Månedlig rapportering
    • Garanti *

    4.995kr.*

    *Beløbet er ekskl.moms og opkræves ved arbejdets begyndelse. I løbet af 6 måneder fra arbejdets begyndelse skal din hjemmeside eller Google+ profil være placeret på side 1 i Google for ét valgt lokalt søgeord. Er den ikke det fortsætter vi vores arbejde gratis indtil den er det, eller du kan ophæve vores aftale og få alle dine penge retur – uden spørgsmål, uden betingelser, uden noget med småt.