Outreach – Markedsføring af indhold

Hvis relevant superindhold er motoren, så er markedsføringen brændstoffet

Man kan godt blive selvtilfreds, når man har lavet noget rigtigt godt superindhold. Desværre er det ikke nok – det var det måske for et par år siden – men i dag skal der mere til for at få dit indhold gjort kendt. Har du en “hvis jeg bygger det, vil de komme” -holdning får du ganske simpelt ikke maksimeret din marketing ROI.

Den bedste måde at sende superindhold til vejrs som en raket på, er at få placeret teasere, gæste-blogs og interviews på relevante websteder, hvor din målgruppe og persona’er også færdes. Denne proces kaldes med et engelsk ord for outreach og handler om at få markedsført dit superindhold.

Outreach

Outreach betyder “at række ud efter” eller “nå længere end” og vi har ikke et dansk ord, der dækker betydningen. Derfor bruger jeg det engelske. Outreach processen går ud på at finde de relevante websteder, hvor din målgruppe også færdes online. Det kan være på de sociale medier, blogs, fora, online magasiner og meget andet. Når de relevante websteder er fundet kontaktes de med henblik på at finde ud af om dit superindhold kan være relevant for dem og om de vil være interesseret i at skrive om det eller måske modtage en gæsteartikel om indholdet.

I rigtigt mange tilfælde siger de ja – især hvis superindholdet virkelig er super og de kan se værdien i det for deres læserskare. Man kan sige, at succesen følger denne formel:

Superindhold + Relevant websted + Tilført værdi = Succes

hvor succes måles som omtale og links.

Outreach er et begreb, der har afløst linkbuilding – den taktik man tidligere anvendte i søgemaskineoptimering. Men i dag er fokus ikke kun links, det gælder også om at få omtalen på det eksterne websted og gerne en masse besøg fra webstedet også. Og er der først en vigtig blogger, der har skrevet om dit superindhold, er sandsynligheden for at en anden også gør det meget større.

Outreach forveksles i nogle tilfælde med Online PR. Noget af processen er da også det samme, men PR folk er typisk ligeglade med linket tilbage til din side – de går kun efter omtalen.

I en outreach proces er man både interesseret i omtale og links.

Skal vi markedsføre dit indhold online? Så kontakt os her

Vil du have vækst sammen med os?
Book en gratis konsulenttime her: