Vores Metode

SPOT-metoden: En sikker proces til online succes ved hjælp af indhold og SEO

Hvis din trafik er gået i stå, væksten udebliver og du ikke ved, hvordan du kommer videre, vil du finde brugbare oplysninger her. Det er en oversigt over vores SPOT-metode, som vi anvender på alle vores kunder.

Mere end blot “Best Practise”

Flere har foreslået, at vi skriver en artikel om best practise for content marketing og SEO. Sådan en køreplan med forskellige tips til, hvordan man får masser af relevant trafik og succes online. Desværre opnår man ikke fantastiske resultater med sådanne småændringer og små tricks – en gang imellem kommer man slet ikke ud af stedet med det.

Den rigtige best practise omhandler nemlig ikke om at gøre en række små ting. Den går ud på at følge en veldefineret og systematisk proces – en serie af trin, du er nødt til at foretage for at gå succes.

SPOT-metoden adskiller sig på mange måder fra hvad mange andre gør. Den indeholder ikke skyd-fra-hoften gætteværk eller går ud på at snyde eller manipulere med Google. Faktisk går den mere ud på en masse hårdt arbejde. Den kræver viden, erfaring, godt håndværk og ekspertise i en lang række discipliner. Men erfaringen har vist at den virker – igen og igen. Og det er hvad vi gør hver dag for vores kunder.

Her er den.

1. Hvor står vi lige nu? – Analyse

De fleste, der hører om SEO eller content marketing, synes det lyder spændende og går derfor i gang med at implementere nogle af ting de har hørt, der virker. Det vil vi gerne fraråde.

Du er nødt til at finde ud af (ikke gætte), hvor din online forretning står lige nu og hvorfor resultaterne er som de er.

Derfor starter vi med en grundlæggende analyse af din forretning, din hjemmeside, dit marked og din position i markedet online. Vi udarbejder forskellige analyser efter behov men for eksempel:

  • Søgeordsanalyse
  • Teknisk analyse
  • Link analyse
  • Konkurrentanalyse
  • Placeringsanalyse
  • Content analyse

Når analysen er udarbejdet ved vi præcis hvor vi står. Vi kender svaghederne, som vi hurtigt skal forbedre og vi kender styrkerne, som vi skal udnytte fremover.

2. Quick Fixes – Hurtige resultater

Analysen viser altid, at der er nogle uhensigtsmæssigheder eller svagheder, som du hurtigt kan rette op på. Det er ofte nogle tekniske ting på din webplatform eller manglende udfyldelse af titler og meta-beskrivelser. Inden vi tager de store skridt er det smartest at få ryddet op i dette og få din hjemmeside helt up-to-date, så den lever op til Googles krav.

Quick fixes kan i mange tilfælde give markant forbedrede placeringer i Google og dermed styrke din forretning på kort sigt.

3. Strategi

Vi kender udgangspunktet. Nu skal vi definere de langsigtede mål, finde strategien for at komme derhen og beslutte, hvordan vi måler resultaterne.

Du skal dominere dit marked – det er altid vores målsætning. Men her bliver vi lidt mere konkrete og sætter tal på. I samarbejde med dig ser vi på din målgruppe og opretter såkaldte personaer, som er vigtige, når vi skal lave indholdet efterfølgende. Vi udarbejder en Content plan med relevante indholdsformater som Superindhold, blogindlæg, videoer, infografikker m.m. Endelig fastlægger vi de enkelte KPI’er, så vi kan måle succesen af vores arbejde.

4. Indhold – Den kreative proces

Så skabes indholdet! Det er en løbende proces, hvor det indhold, der er fastlagt i vores content plan skrives, redigeres og godkendes inden det lægges på hjemmesiden. Her er processen omkring Superindholdet især vigtig. Superindhold er de byggekloder som hele content planen bygger på. Det er indhold, der er betydeligt bedre og mere omfattende end hvad der ellers findes på nettet om det samme emne. Det er det indhold, der skal fastslå din position som ekspert på det pågældende område og opbygge din dominerende position i markedet.

Superindhold opbygger dit brand og styrker din position hos målgruppen og andre influenter.

Superindholdet testes hos målgruppen og godkendes naturligvis af dig inden det offentliggøres.

5. Markedsføring af indholdet

For mange stopper processen, når først indholdet er skabt og lagt på hjemmesiden. Det er en af årsagerne til, at så få har succes med content marketing og SEO. For godt indhold bliver ikke til superindhold, hvis ikke man gør opmærksom på det over for målgruppen. Derfor skal det promotes og markedsføres.

Markedsføring af indhold sker dels via de sociale medier, hvor det deles fra virksomhedens egne profiler og fra udvalgte influenters profiler. Desuden skal indholdet markedsføres til eksempelvis relevante bloggere, medier, nyhedssites m.m. Der er to formål med dette:

  1. At få så meget omtale så muligt og dermed så meget trafik som muligt til Superindholdet.
  2. At få relevante og troværdige hjemmesider til at placere et link, der peger tilbage på din hjemmeside/superindholdet.

Links og ekstern omtale giver øget synlighed i Google.

6. Konvertering

Det sidste trin i SPOT-metoden er at få den besøgende trafik til at gøre det, som vi forventede, da vi udarbejdede strategien. Har vi fået den konvertering, vi forventede? Er der skaffet det antal leads, vi forventede? Er salget i webshoppen steget? Hvis ikke, hvad kan vi gøre bedre for at øge konverteringen?

Konklusion

Som dette overblik har vist er SPOT-metoden ikke et spørgsmål om nogle best-practise enkelt elementer. Det er en proces, der involverer en lang række discipliner. Det er måske ikke lige så simpelt, men vi kender ikke til en mere let og pålidelig måde at skabe dominans online.

Hvad du skal gøre nu!

Hvis du vil vide mere om Content Marketing og SEO

Hvis du vil lære mere om, hvordan du kan skabe online dominans, så læs følgende guides:

Fra LinkBuilding til Link Earning

Hvis du vil outsource dine content og SEO aktiviteter

Hvis du hellere med det samme vil finde ud at, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at skabe online dominans, så kontakt os og få en uformel drøftelse. Vi identificerer de største muligheder for dig, for at din forretning kan vokse online ved hjælp af content marketing og SEO.