Søgemaskineoptimering

Sådan kommer du til tops med SEO i 2020

SEO står for Search Engine Optimization og er en metode til at opnå markant større synlighed i Googles søgemaskine. Kun via topplaceringer får du trafik og kunder til din website. Her følger en guide til hvordan du får online dominans ved hjælps af SEO.

Hvad er SEO?

SEO eller søgemaskineoptimering er en metode til at få din hjemmeside højere placeret i søgemaskinernes organiske (gratis) resultater. I Danmark er Google dominerende, så her er det først og fremmest Googles søgeresultater, der er vigtige.

Det er søgemaskinerne, der bestemmer placeringerne, men ved hjælp af en god og konkurrencedygtig SEO-proces er det muligt at opnå online dominans og dermed masser af trafik og kunder fra søgemaskinerne. Det kan du læse mere om her.


Introduktion

For at give dig et overblik har vi samlet mange informationer om SEO i denne guide. Udover væsentlige tips om SEO finder du også vores sidste blogposts og andre vigtige links til søgemaskineoptimering.

Seneste SEO artikler

Ryd op i din SEO

En stor del af SEO processen er at oprette supergodt indhold, der kan findes i Google ved relevante søgninger. Men

Læs Mere
Skift volumendrevet SEO ud med konverteringsdrevet SEO

Hvis du tager et blik på din Google Analytics lige nu, vil du sikkert se, at størstedelen af trafikken til

Læs Mere

De 4 trin i en SEO Proces

Trin 1 - SEO Analyse

Al god søgemaskineoptimering starter med en grundig SEO analyse. Her analyseres hjemmesiden for tekniske fejl og mangler. Der laves en søgeordsanalyse af hvilke søgetermer, kunderne anvender i søgemaskinen og der ses på hvilke tiltag konkurrenterne har taget. Analysen munder ud i en køreplan for hvordan SEO processen skal forløbe.

Trin 2 - Teknisk SEO

Trin 2 er at få et solidt SEO fundamentet på plads og det gøres ved hjælp af såkaldt teknisk SEO. Her rettes de fejl, der er fundet i analysen og de kan ofte være omfattende. Desuden forbedres hastighed og andre faktorer, der har stor betydning for den generelle SEO optimering.

Trin 3 - Indholdsoptimering

Det er selve indholdet, der skal findes i søgemaskinen, så det skal naturligvis optimeres bedst muligt. Vi opdeler normalt indholdet i to dele; quick wins og strategisk indhold. Vi starter altid med en optimering af indhold, der allerede er placeret tæt på toppen i Google. Her kan man som regel hurtigt få nogle hurtige og gode resultater. Derefter går vi i gang med mere strategisk indhold, der skal virke på lang sigt.

Trin 4 - Opbygning af autoritet og linkbuilding

Det sidste trin er at opbygge hjemmesidens generelle autoritet i søgemaskinen. Autoritet bestemmes blandt andet af eksterne links fra andre websites til din hjemmeside. Så det er vigtigt at iværksætte en linkbuilding kampagne som en del af hele processen med SEO. Alt andet lige er det sådan, at jo flere relevante eksterne links din hjemmeside har, desto højere op i Google kommer den.

Gør som 1.500+ andre: Bliv opdateret, når der kommer en ny artikel

Vi sender en email, når vi poster en ny artikel. Bare rolig, vi spammer ikke og opretter kun 1-2 artikler om måneden.

SEO Services

Vores SEO ekspertise vil positionere din hjemmeside, så den vil generere den rigtige trafik, der vil konvertere de besøgende til betalende kunder. Vores SEO ydelser er baseret på en konsultativ proces, der forstår din målgruppe og dine mål og vi anvender blandt andet følgende services:

Søgeordsanalyse

Vores søgemaskineoptimering starter altid med at analysere de søgeord, som din målgruppe anvender, når de søger efter dine produkter og services. Søgeordsanalysen er et meget vigtigt trin i enhver optimeringsproces. Vi hjælper dig med at vælge de bedste søgetermer baseret på antal søgninger og relevans for din hjemmeside. Når vi målretter din kampagne fra start af, bliver succesen så meget større længere nede ad vejen.

Konkurrentanalyse

Konkurrencen er stor på nettet og specielt i Googles søgemaskine. Der er andre, der også gerne vil være nr. 1 på dine søgeord og som prøver at ramme din målgruppe. Og så er der online konkurrenter, du måske ikke umiddelbart tænker over, f.eks. Wikipedia. En konkurrentanalyse afslører dine online konkurrenters styrker og svagheder og viser hvilke muligheder, din hjemmeside har for online dominans.

LinkBuilding

Selv om linkbuilding som aktivitet er ved at blive overtaget af outreach er der stadig en række metoder og teknikker, man kan anvende til at skabe værdifulde links til din website, der både kan give trafik og forbedre websitens placering i Google. Vi arbejder på at bygge en optimal linkprofil med mange forskellige typer af links. De bedste links er relevante og af høj kvalitet og det er dem, vi først og fremmest arbejder på. At “bygge links” fra andre hjemmesider er en proces, der skal være vedvarende og som kræver tid og tålmodighed. Men det er også det, der kan flytte hjemmesiden for alvor.

Optimering af hjemmesiden og indhold

Godt og relevant indhold er ekstremt vigtigt for at få succes online. Google indekserer nyt og unikt indhold og det betyder, at meget er opnået rent SEO mæssigt ved at optimere dit webindhold og tekster. Indholdet skal naturligvis skrives til din målgruppe men ved at optimere i forhold til Google opnår du også bedre placeringer. Gode tekster kommer højt i Google og formår samtidigt at konvertere de besøgende til kunder. Vores tekstforfattere producerer professionelt og unikt indhold, der leverer et klart og optimeret budskab til både brugere og Google.

Online PR

Indhold, som har nyhedsværdi, har en evne til at spredes lynhurtigt på nettet og du kan nemt skræddersy det til at ramme den målgruppe, der er interesseret i det. Online PR er mere effektiv og en billigere metode end traditionel PR. Online PR rammer både de traditionelle medier men også meningsdannere og bloggere, som i dag kan have stor indflydelse i markedet. Og så har Online PR den fordel, at pressemeddelelsen også kan indholde et link og på den måde både give trafik og øge placeringen i Google.
Vi kan hjælpe dig med at implementere den rigtige Online PR strategi.

Lokal SEO

Lokale søgninger har større og større indflydelse i Google, da omkring 30% af alle søgninger betegnes som lokale. Det betyder, at søgningen indeholder et område/by eller at Google implicit betegner søgningen som lokal. Sidder man i Aalborg og søger efter ‘restaurant’ vil man således kun få vist restauranter fra Aalborg. En lokal søgning kan også indeholde et kort med adresser og meget mere. Er din forretning målrettet et bestemt område, kan vi assistere i at målrette din hjemmeside tilsvarende via lokal SEO.

International søgemaskineoptimering

Der er flere forhold end blot sproget man skal tænke over, hvis man har en international virksomhed og ønsker hjemmesider på flere sprog. JPO Marketing kan hjælpe dig med de rigtige strategier, når du har en international virksomhed.

Video SEO

Video SEO er ikke anvendt af mange og derfor kan den for mange være en rigtig god mulighed for at komme til tops i Google. Du har sikkert lagt mærke til, at Google også viser videoer i søgeresultaterne. Vi hjælper dig med udvikle en multimedie kampagne som kan udvide din tilstedeværelse i Google og nå et bredere publikum.

Analytics

Al søgemaskineoptimering skal overvåges og analyseres løbende. JPO Marketing sætter Google Analytics op på din side, så du kan få mest muligt ud af alle de data, som systemet indsamler og kan træffe de rigtige beslutninger. Vi skal overvåge, hvad der virker, så det kan gentages og forbedre det, der ikke virker. Alt sammen med fokus på relevant trafik og konverteringer.

Rapportering / KPI’er

Hos JPO Marketing rapporterer vi først og fremmest, hvilke resultater vi opnår sammen, så du kan følge udviklingen i dine KPI’er. Men vi rapporterer også på, hvad vi har lavet og hvor din hjemmeside f.eks. har fået link fra. Her adskiller vi os fra mange andre SEO virksomheder, der sjældent har fuld transparens. Men vi laver kun arbejde vi kan stå inde for – så derfor skal du naturligvis have alt at vide.

Vi giver din virksomhed konstant vækst med SEO

Vores samarbejde er baseret på tillid, troværdighed og åbenhed med følgende fordele.

Ingen binding

Her er intet med småt eller håndjern. Alle vores aftaler kan opsiges med 30 dages varsel, så du skal ikke binde dig til lange uopsigelige kontrakter.

100% gennemsigtighed

Vores arbejde er 100% transparent og du kan løbende følge det i vores projektstyrings-værktøj. Vi har intet at skjule for dig.

Erfaren ekspert

Du får ikke en hurtigtsnakkende, ung konsulent men en erfaren konsulent, der har mange års arbejde bag sig med SEO. Du er i trygge hænder.

Flere SEO artikler

Her finder du flere af vores mange artikler med gode råd og tips om SEO og med praktiske anvisninger på, hvordan du selv kan udføre arbejdet.

januar 20, 2020

Læs Mere

september 24, 2019

Læs Mere

marts 19, 2019

Læs Mere

februar 27, 2019

Læs Mere

oktober 10, 2018

Læs Mere

juli 12, 2018

Læs Mere

maj 7, 2018

Læs Mere

februar 22, 2018

Læs Mere

Har du spørgsmål om SEO? Læs vores faq

Hvad koster SEO?

Prisen på SEO varierer fra kunde til kunde og fra projekt til projekt. Ikke to kunder er helt ens. Vores SEO aftaler starter ved 2.500 kr./måned ekskl. moms. Du kan læse mere om SEO priser her.

Hvor hurtigt virker SEO?

Det er et af de spørgsmål vores nye kunder ofte stiller. Og naturligvis, for hvem vil ikke gerne vide, hvornår investeringen i SEO begynder at give et afkast. Igen afhænger det af den enkelte kunder, men du skal regne med mindst 3-4 måneder. Og så kan du finde et længere svar på spørgsmålet her.

Hvad er on page SEO?

On page SEO er processen med at optimere forskellige elementer på selve din website, så den har størst mulig chance for at blive indekseret af Google og placeret højt i søgemaskinen for søgninger, som din målgruppe anvender. Det har vi også skrevet mere om og det lange svar finder du her.

Kan SEO betale sig?

SEO er en investering, som oftest betaler sig på lang sigt. Selve trafikken fra Google er jo gratis, så når først din website har opnået topplaceringer er ROI (return on investment) helt i top. Læs mere om SEO og ROI her.

Hvad er teknisk SEO?

Teknisk SEO er alle de SEO-aktiviteter, der ikke direkte omhandler selve dit indhold og som ikke har noget med linkbuilding at gøre. Teknisk SEO er dit fundament på selve hjemmesiden og er de faktorer, der afgør, i hvor høj grad søgemaskinerne kan læse og indeksere din hjemmeside. Derfor er de meget vigtige. Læs om teknisk SEO her.

Kan I give en SEO garanti?

Når det drejer sig om SEO, kan der ikke gives en garanti. Det vil simpelthen være uprofessionelt og uetisk. Det skyldes, at vi jo ikke ved, hvad Google finder på og vi ved jo heller ikke om dine konkurrenter er i gang med en SEO proces også.

Så selv om vi har en solid historik med at øge trafik og salg fra SEO, så kan det ikke lade sig gøre at garantere bestemte placeringer i Google.

Lad os drøfte dine muligheder

- Start med at kontakte os her

Jan P. Olsen

Direktør - Digital Seniorkonsulent

jan@jpomarketing.dk

+45 22 14 57 38