af Jan P. Olsen

10. oktober 2018

min. læsetid

Hvor hurtigt virker SEO

“Hvor hurtigt virker SEO?”

Det er et af de spørgsmål vores nye kunder ofte stiller. Og naturligvis, for hvem vil ikke gerne vide, hvornår investeringen i SEO begynder at give et afkast.

Du har måske det samme spørgsmål?

Men hvad betyder det spørgsmål egentlig?

Når nogen spørger: “Hvor hurtigt virker SEO?”, så mener de ofte: “Hvornår er vi nummer et i Google på [indsæt søgeord]?”

Men det er ikke kun et forkert spørgsmål, det er også et forkert mål.

En effektiv SEO kampagne går ikke ud på at blive placeret på side 1 i Google for en række søgeord. Det gælder ikke om at have mere trafik end dine konkurrenter eller en lavere afvisningsprocent (selv om det kan være vigtigt). Du kan nemlig ikke tage placeringer og trafik ned i banken.

I stedet er det her et bedre spørgsmål:

“Hvor lang tid tager det for vores SEO indsats at generere leads og salg? “

Det er det, SEO først og fremmest handler om. At tiltrække personer til din hjemmeside, som har et behov for dit produkt eller service og som er interesseret i at gå fra at være besøgende til at blive kunde.

Så det, vi vil måles på af vores kunder, er antallet af konverteringer, leads, kunder og salg.

For eksempel:

  • Hvor mange besøgende foretog et køb?
  • Hvor mange tilmeldte sig en emailliste?
  • Hvor mange udfyldte en booking- eller kontaktformular?
  • Hvor stor en procentdel af de besøgende fuldførte et bestemt mål som køb eller sign-up?

En stigning i disse mål viser, at din SEO virker.

Så succes med SEO viser sig i mere salg, flere kunder og flere leads – ikke i flere besøgende eller flotte rankings.

SEO går ud på at tiltrække trafik, der konverterer til at blive kunder.

 

Faktorer der påvirker hvor lang tid SEO tager før det ‘virker’

Hjemmesider er forskellige, så hvor hurtigt, du vil opleve flere kunder og mere salg, afhænger af en række faktorer. Her er nogle af dem:

Din hjemmesides og domænes alder

Hvis Google kan se, at din virksomhed og hjemmeside har være etableret i mange år, kan det betyde, at positive SEO ændringer virker hurtigere end på et helt nyt domæne.

Dit domænes historie

Har det været bandlyst i Google? Har du købt et brugt domæne, som har været anvendt af andre, et andet sted? Google kan sætte spørgsmåltegn ved dit domæne, hvis det tidligere har været tilknyttet et firma i en anden landsdel og måske i en anden branche. Det er ikke forhindringer, der ikke kan overkommes, men det tager måske lidt længere tid.

Dine tidligere SEO aktiviteter

Har du flyttet hosting, måske endda flere gange? Har du skiftet CMS? Har du tidligere fået lavet lidt SEO? Alt dette kan have indflydelse på tiden, der går, inden du ser resultater.

Geografisk placering

Har du en fysisk forretning, der forsøger at ramme lokale søgninger? Hvis ja, hvor stærk er din Google My Business så? Har du overhovedet en profil på Google My Business? Har dit domæne altid været tilknyttet denne adresse eller er den flyttet? Svarene på disse spørgsmål, kan have indflydelse på, hvor hurtigt du får en stigning i antal leads og kunder.

Konkurrencen

Din online tilstedeværelse lever ikke i et vakuum. Ligesom du ønsker at forbedre din online position, er der sikkert også nogle af dine konkurrenter, der arbejder på deres SEO. Dine resultater kan blive påvirket af, om der allerede er nogen, der dominerer dit marked. Eller om der er et meget kendt brand i dit marked. Men også hvis der er en lang række andre virksomheder, der tilbyder det samme som dig (tandlæge, tømrer, frisør).

Niche

Hvis du er i en meget afgrænset og veldefineret niche uden for mange konkurrenter kan det gå hurtigt, inden du ser resultater. Derfor kan det ofte betale sig for mindre virksomheder at gå “niche-vejen” online.

Virksomhedsstørrelse

Hvis du er selvstændig eller har en mindre virksomhed, er tiden, budgettet og ressourcerne til at investere i SEO sikkert ikke så stor som en meget større virksomhed – det har indflydelse på resultaterne. Derfor kan niche-vejen være den rigtige at gå.

Din hjemmesides omfang

Hvis din hjemmesides omfang kun er nogle få produkt- og servicesider er der færre sider, der kan blive placeret i Google for færre søgeord. Og hvis du kun opdaterer din website med ét nyt indlæg om måneden, så vil effekten af din SEO indsats tage længere tid end firmaet med hundreder af blog-sider.

Indhold

Hvor hurtigt, du vil se SEO resultater, afhænger af det nuværende indhold på din hjemmeside og af hvad du tilføjer i fremtiden. Hvis du opretter for meget såkaldt “tyndt indhold” – sider med lidt tekst og uden substans – vil Google måske se det lidt negativt. På den anden side så kan kvalitetsrigt superindhold, der tiltrækker eksterne links og som deles på de sociale medier, katapultere dine SEO resultater.

Webdesign

Google har en tendens til at tilgodese websites, der prioriterer brugervenlighed. Det inkluderer elementer som god navigation, hurtig load-tid, god tekst, billeder og relevante call-to-actions.

Linkprofil

Har din hjemmeside dårlige links og er du blevet straffet for dem i Google? Har du betalt for links? Har du tidligere fået links fra såkaldte PBN – Private Blog Networks? Dem er der desværre mange danske SEO-bureauer, der anvender. Jo flere gode links, din hjemmeside har fra andre websites, desto nemmere og hurtigere er det at skabe resultater.

Som du kan se fra eksemplerne ovenfor er der mange faktorer, der har indflydelse, hvor hurtigt SEO vil virke. Derfor er det næsten umuligt at give et estimat på en tidshorisont for, hvornår SEO virker.

 

En typisk SEO tidshorisont

Jeg ved hvor frustrerende mit svar er ovenfor!

Så for at du selv kan følge fremskridtene for din egen SEO indsats, har jeg forsøgt at opridse en tidsproces over, hvad mange sikkert vil betegne som den mest almindelige hastighed i normalt SEO arbejde.

Måned 1

Den første fase tager normalt ca. 1 måned. Her analyserer du din nuværende website, dens performance og mulige optimeringer. Du laver et såkaldt SEO Audit over din hjemmesides tekniske SEO og dens nuværende placering i Google. Det vil også være en god idé at lave en søgeordsanalyse, så du ved hvilke søgeord, din hjemmeside skal optimeres efter.

Det hele munder ud i en strategi og en plan for dit videre arbejde.

Måned 1-2

I måned 2 skal du have strukturen på din hjemmeside på plads og grundelementerne i den tekniske SEO – det er fundamentet for dit fremtidige arbejde. Det betyder, at det, du fandt i dit audit, skal rettes. Det kan være 404-fejl, load-hastighed, 301 redirects, flytte fra HTTP til HTTPS og meget andet. Hvor lang tid denne fase tager, afhænger meget af din hjemmesides omfang. Er det en stor website, kan det godt tage en måned.

Omvendt har vi flere små kunder, hvor det grundlæggende kun tager en måned.

Måned 2-3

Nu er hele fundamentet på din hjemmeside klar, så nu skal der bygges ovenpå. Det betyder, at der skal skabes indhold og gerne som en fast fremtidig prioritet. Det omhandler både at “opgradere” dit nuværende indhold, så det bedre rammer bestemte søgetermer og at skabe helt nyt indhold til siden. Det kan også betyde, at noget af dit tynde indhold skal slettes.

Det særlige ved at skabe indhold er, at der ikke er nogen udløbsdato. Google er interesseret i nyt indhold og det vidner om, at her er en virksomhed, som engagerer sig med sin målgruppe og som har en frisk og opdateret hjemmeside.

Indhold kan være blog-artikler, videoer, infografikker, FAQ’er, produkt- eller servicesider, cases og meget mere. Hvis du ønsker at skabe meget indhold, kan det være en god idé at have en kalender, hvor du holder styr på det.

Du bør også dele dit relevante indhold på de sociale medier, der egner sig for din målgruppe. Facebook er ofte en af disse, men LinkedIn (B2B) og Instagram kan også være relevant.

Alt efter hvordan dit nuværende “indholds-niveau” er, bør du kunne begynde at se resultater efter den første måned med at skabe indhold. Men sker det ikke, så bare rolig – vi er stadigvæk i den startende fase.

Måned 4

For mange virksomheder er det tid til at fintune noget af det, du har lavet indtil nu. Det kan være at tilføje noget mere indhold, lidt teknisk optimering, oprette interne links og kigge lidt mere på links-delen, f.eks. fjerne links, der ikke virker mere.

De fleste virksomheder begynder at se en stigning i placeringer i Google på dette tidspunkt, hjemmesiden får mere trafik og – det vigtigste – der kommer flere leads og salg i slutningen af måned 4.

Måned 5

Hvis du har brugt de første måneder på at skabe en masse rigtigt godt søgeordsrelateret indhold, så er det nu, du skal til at markedsføre alt det gode indhold og din hjemmeside. Du skal have andre til at linke til din hjemmeside og dit gode indhold.

Det kan du gøre ved hjælp af deling på de sociale medier, gæsteartikler på andre relevante hjemmesider, anbefalinger fra influencers og anmeldelser af dine produkter/services. Alt sammen noget, der er med til at øge synligheden i din målgruppe og opbygger din Domain Authority i Google.

Måned 6

For de virksomheder, der har arbejdet løbende og konsistent med deres SEO i 5-6 måneder, vil resultaterne for alvor melde sig efter 6 måneder. Der vil uden tvivl være en stigning i relevante besøgende til hjemmesiden. Det er også derfor, vi altid anbefaler nye kunder, at de tegner en aftale for minimum 6 måneder, når de vælger vores SEO services.

Men som jeg allerede har skrevet, så er det ikke nok at få flere besøgende til hjemmesiden. Bliver disse besøgende også til leads og kunder?

Du bør på dette tidspunkt kigge lidt på din konvertering på hjemmesiden:

  • Gør du alt hvad du kan for at gøre de besøgende til leads eller kunder?
  • Er dine Call to actions placeret synligt?
  • Klikker folk på dem?
  • Hvilke emner/sider har størst succes?
  • Har alle sider et klart budskab?

Det er vigtigt at analysere og ændre på dette, så du kan give de besøgende mere af det, de ønsker.

Måned 7-12

Det er perioden, hvor du gerne skulle kunne se resultaterne af dit hårde arbejde! Det gode ved SEO er, at de positive ændringer ofte har en sneboldeffekt, så hvad der kan synes som små forbedringer efter måned 3-6, vil fortsætte med at vokse kraftigt i de yderligere måneder, der kommer.

Beviset viser sig, når du ser en stigning i antallet af leads, forespørgsler, sign-ups og salg, som så gerne skulle give dig en bedre indtjening.

 

Sæt realistiske forventninger i dit SEO arbejde

Jeg møder ofte virksomheder, som har 3 måneder som det afgørende tal for, hvornår SEO begynder at “virke”. Jeg har talt med mange, der fortæller, at de har arbejdet med andre SEO bureauer før, men gav op efter 2-3 måneder, da de ikke fik de resultater, de havde forventet.

Søgemaskineoptimering (SEO) er en strategi for den lange bane, der kan have eksplosive resultater, hvis det gøres rigtigt og med tålmodighed.

Det er ikke et spørgsmål om at købe dig vej til toppen i Google og det er sikkert også derfor at selv store budgetter har svært ved at se resultater efter 3 måneder.

Som jeg har gennemgået, er 3-6 måneder mere realistisk og 6-12 måneder, det sikre bud.

Intet varer evigt

Over tid vil du sikkert opdage, at de positive effekter fra SEO klinger lidt af og væksten aftager – især hvis du stopper med indsatsen. Det skyldes alle de faktorer jeg nævnte i starten af artiklen og måske især, hvad dine konkurrenter gør for at øge deres synlighed.

Hvis du opdager at vigtige KPI’er som salg, konverteringer og antal besøgende flader ud og der ikke umiddelbart er en god grund til det, så er det måske på tide, at du starter op på en mere grundig SEO indsats igen og starter med et nyt SEO audit.

Hvad virker og hvad virker ikke? Hvis du opdager et problem, så opdater din SEO strategi tilsvarende.

  • Måler du på din SEO indsats ved hjælp af placeringer i Google på bestemte søgeord eller ser du på konverteringer og salg?
  • Hvor vedvarende er din SEO indsats?
  • Hvis du har lavet et kæmpe SEO arbejde, hvornår begyndte du at se resultater?

Jeg bliver rigtig glad, hvis du vil dele dine erfaringer og kommentarer nedenfor.

Vil du have hjælp til at tiltrække og konvertere de besøgende på din website? Så kontakt os, for det er præcis det vi laver og derfor vores kunder elsker os. Du kan starte med en gratis strategirapport:

Om forfatteren 

Jan P. Olsen

Giv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ultimative SEO Hemmeligheder


7 Skudsikre
SEO Strategier

Få denne Gratis E-Bog

7 skudsikre SEO strategier til masser af trafik.