af Jan P. Olsen

7. maj 2018

min. læsetid

Sådan undgår du fejl i teknisk SEO

Nogle af de hyppigste SEO fejl er fejl, der kan rettes på selve din hjemmeside og som du altså selv er herre over. Disse fejl falder typisk ind under kategorien teknisk SEO.

Hvad er teknisk SEO?

Teknisk SEO er alle de SEO-aktiviteter, der ikke direkte omhandler selve dit indhold og som ikke har noget med linkbuilding at gøre. Teknisk SEO er dit fundament på selve hjemmesiden og er de faktorer, der afgør, i hvor høj grad søgemaskinerne kan læse og indeksere din hjemmeside. Derfor er de meget vigtige.

Har du udfordringer med nogle af de faktorer, vi nævner her, bør du kigge på dem og få dem rettet, da de kan skade placeringen i søgemaskinerne for hele din hjemmeside og ikke kun for enkelte sider.

Vi har samlet 14 af de mest almindelige SEO fejl, når det gælder teknisk SEO og hvordan du løser dem:

1. Hastighed

Vi har nævnt det før og gør det gerne igen – download-hastighed er meget vigtig for din hjemmesides placering i Google. Google er interesseret i en god brugeroplevelse og ønsker ikke at sende deres brugere til sider, der downloader langsomt. Så er din side langsom ryger den længere ned i søgemaskinen – og omvendt!

Løsning
Tjek din hjemmeside med Google PageSpeed Insights – den giver et resultat både for din mobile version og desktop-versionen. Og samtidigt giver værktøjet ret præcise anvisninger på, hvad du kan gøre for at øge hastigheden.

2. Lavt forhold mellem tekst og HTML

Hvis din hjemmeside har meget kode på selve siderne og ikke så meget indhold (synlig tekst) kan det give udfordringer hos søgemaskinerne, der kan have svært ved at indeksere indholdet.

For meget HTML kan være Flash, inline styling (i stedet for CSS-filer) og javascript.

Løsning
Du bør lægge så meget kode eksternt i separate filer som muligt. Det gælder både CSS styling og scripts. F.eks. kan Google Tag manager medvirke til at alle dine tracking-scripts lægges separat og ikke skal downloades på alle sider.

3. Interne links, der ikke virker

Hvis din hjemmeside har hundrede vis af sider, betyder et enkelt link, der ikke virker, ikke så meget. Men har du flere, er det et dårligt signal. Både for de brugere, der klikker forgæves på din side, men også for søgemaskinerne, der forlader din side, da de ikke kan komme videre (linket er jo brudt).

Løsning
Gå ind på Google Search Console og klik på Crawl -> Crawlingfejl for at se hvilke af dine sider, der giver en 404-fejl (altså hvor linket/siden ikke eksisterer). Har du sådanne fejl bør du rette dem så hurtigt så muligt – evt. ved at oprette en 301-redirect til en anden side.

4. Fejl i sprogangivelsen

For at hjælpe søgemaskinerne til at forstå hvilket sprog den pågældende hjemmeside er på, angives der et sprog øverst i HTML-koden. Denne sprogangivelse skal helst passe med det sprog, siden rent faktisk anvender. Det er især vigtigt på websites, der har flere sprogversioner.

Løsning
Har du ”blot” en sprogversion er det vigtigt, at den er sat korrekt. I HTML-koden kan det se sådan ud:

<html lang=”da-DK”>

Har du flere sprogversioner af det samme indhold bør du anvende hreflang tagget, der angives på denne måde:

Siden http://sprog.dk er på dansk, men der findes en oversat version på engelsk på http://sprog.dk/en, så på siden i <head> sektionen angiver du følgende:

<link rel=”alternate” hreflang=”en” href=” http://sprog.dk/en” />

Det er vigtigt at angive den korrekte sprogkode. Du kan bruge denne liste til at vælge den rigtige kode:

https://www.w3schools.com/tags/ref_language_codes.asp

5. Duplicate Content

Duplicate content er indhold, som der findes mere end en version af på din hjemmeside eller på hele internettet. Har du bevidst kopieret indhold er det ikke godt, men har du lavet nogle få fejl, kan søgemaskinerne som regel godt sortere det dårlige fra det gode.

Men helt generelt bør du undgå duplicate content.

Dobbeltindhold opstår især i følgende situationer:

  • Din side kan tilgås både med og uden www.
  • Din side har tilgås både med http og https (sikker)
  • Din online shop har varianter, som hver især er en unik side, men som har samme beskrivelse.

Løsning
Du kan bruge et værktøj som Screaming Frog eller Siteliner til at finde duplicate content på din egen website. Og Copyscape hvis du vil tjekke om andre har kopieret dit indhold.

Har du duplicate content f.eks. ved produktvarianter kan du bruge et såkaldt canonical tag, der viser søgemaskinerne hvilken side, der er den vigtigste og skal indekseres. Det ser således ud:

<link rel=”canonical” href=”https://website.dk/kategori/produkt1”/>

Dette placeres på alle sider. Bruger du WordPress og SEO-plugin’et Yoast kan du angive canonical tags der, hvor du også skriver title- og metatags.

6. Fejl i Title-tag

At skrive en god title-tag hører egentlig ikke med til teknisk SEO og det er heller ikke det, der er pointen i denne fejl. Den er derimod at nogle websites har en eller flere af følgende fejl:

  • Slet ikke har en title-tag.
  • Har den samme title-tag på flere (alle) sider.
  • Har en title-tag der er for lang

Løsning
Sørg for at dine title-tags er unikke og ikke længere end 65-70 tegn. Hvis du ikke har et CMS-system, der kan skrive unikke title-tags, bør du skifte det ud! Skift til WordPress i stedet.

Har du rigtigt mange sider (f.eks. webshop) kan du sætte dine title tags op på denne måde:

Primære søgeord – Sekundære søgeord | Brand

Eller

[Produktnavn] – [Kategorinavn] | [Brand]

7. Er dine URL’er søgevenlige?

Du har måske nok set URL’er, der ser således ud “..index.php?p=1234”? De siger ingenting – hverken til dig eller til søgerobotterne. WordPress er blandt andet som standard indstillet til at vise URL’er, der ligner den, jeg beskrev før.

Løsning
Dine URL’er skal være søgemaskinevenlige og det opnår du ved at

  • De indeholder sidens vigtigste søgeord
  • Er så korte som muligt og helst under 70 tegn.
  • Ikke indeholder mellemrum – brug ”–” (bindestreg) i stedet.
  • Brug kun små bogstaver.
  • Undgå æ, ø, å og specialtegn.

8. Tyndt indhold – for få ord

Tyndt indhold ødelægger din SEO. Ahrefs har lavet en undersøgelse, der viser hvordan sider med topplaceringer i Google også ranker på en masse andre søgeord, der er relateret til emnet. Det beviser, at langt og detaljeret indhold vinder i Google.

Tyndt indhold – altså mange sider med indhold med få ord (100-200 ord) – kan føre til at Google anser din website for ikke at levere kvalitet.

Løsning
Når du laver indhold bør du få alle aspekter med om det emne, du beskriver. Brug long-tail søgeord som under-overskrifter og spørgsmål undervejs i teksten. Efterhånden er det reglen, at en artikel eller blogpost mindst skal være på 1.000 ord, for at den har en chance for at komme på side 1 i Google.

9. Mobilvenlighed – Mobile first indexing

Google er så småt begyndt at udrulle det, de kalder Mobile First Indexing. Det betyder, at for at blive fundet ved mobile søgninger, skal din website være mobilvenlig. Er den ikke det, kommer den ikke med i den mobile del af søgemaskinen. Og da flere og flere søger via mobilen, kan det være et stort tab.

Og der er stadig en del websites, der ikke er mobilt optimeret.

Løsning
Tjek din side for mobilvenlighed her: https://search.google.com/test/mobile-friendly

mobilvenlig - mobile first indexing

Undgå overflødig Flash indhold og gør siden så ren som muligt. Brug gerne schema.org struktureret data, da resultater med ”rich snippets” bliver mere markante i søgeresultaterne på mobilen.

10. Robots.txt

De fleste kender slet ikke til robot.txt filen, men de fleste hjemmesider har faktisk en sådan fil, der fortæller søgemaskinerne, hvad de skal indeksere og hvad de ikke skal indeksere. Udfordringerne med robots.txt filen opstår, når reglerne i filen siger, at vigtigt indhold på din side ikke må indekseres. Derfor skal du holde øje med, hvordan ”disallow” anvendes i din robots.txt fil.

Løsning
Tjek din robots.txt fil. Det gør du ved at gå ind på dinside.dk/robots.txt. Du skal især holde øje med denne:

Disallow: /

Den fortæller nemlig søgemaskinerne, at din hjemmeside ikke skal crawles og dermed indekseres. Hvis du laver ændringer til din robots.txt fil, så skal du have tungen lige i munden, da det kan have store konsekvenser. Det er nok bedst at hive fat i en SEO ekspert!

11. Forkert anvendelse af Noindex

En forkert anvendelse af Noindex-tagget kan have voldsomme konsekvenser, da det kan betyde, at dine sider forsvinder fra Google. Det kan være ok at have en generel noindex på alle sider, så længe en website er under udvikling, men så snart den er live, bør man være varsom med tagget.

Du kan anvende noindex på enkelte sider, hvis du ikke ønsker at disse sider skal indekseres. Det kan f.eks. være ”takke- eller successider”, som ingen værdi har for Google og som du måske også gerne vil holde skjult i søgemaskinen.

Løsning
For at undersøge om du har et noindex problem kan du anvende et værktøj om Screaming Frog, der crawler alle dine sider igennem. Efterfølgende vil du kunne registrere, om der er sider med noindex.

12. Fejl i Sitemap

Det er en god ide at have et sitemap i sin websiteinstallation. Det viser Google hvilke sider, der skal indekseres og hvordan siden hænger sammen. Du kan tjekke i Google Search Console om du har et sitemap eller om der skulle være fejl i det.

sitemap i xml

Løsning
Viser der sig at være fejl i dit sitemap, bør du indsende et nyt. Bruger du WordPress og Yoast SEO bliver der automatisk oprettet et sitemap i XML, som findes på adressen /sitemap_index.xml.

13. SSL/HTTPS – sikker website

Google lægger vægt på folks sikkerhed og har også offentliggjort, at en sikker hjemmeside – SSL eller HTTPS – er en ranking-faktor i søgemaskinen.

ssl og https er tegn på en sikker hjemmeside

Så har du ikke den lille hængelås på din hjemmeside, der viser at den er sikker, bør du få det oprettet.

Løsning
Du kan enten få dit helt eget SSL certifikat, som kan være både tidskrævende og lidt dyrt. Alternativt kan de fleste hostingfirmaer i dag tilbyde et certifikat fra Lets Encrypt, der er helt gratis.

Når du skal gå fra http til https er der en del ting, du skal være opmærksom på. Vi har lavet en lille tjekliste, som du kan downloade her.

14. 301/302 redirects

Hvis du ændrer URL’er på din side eller måske helt sletter en side, skal du lave en såkaldt 301-redirect, der dels automatisk henviser brugeren til en ny side, men også fortæller søgemaskinerne, at siden ikke mere eksisterer, men den er flyttet til en ny URL.

Desværre er der en del websites, der bruger 302-redirects i stedet for 301. 302 betyder, at siden kun midlertidigt er flyttet, mens 301 betyder at siden er flyttet permanent. Så brug 301.

Løsning
Tjek om du har 301 eller 302 redirects ved hjælp af Screaming Frog. Har du 302-redirects bør du få dem ændret til 301. Du kan også tjekke om du har 404-fejl, for så kan det være, at du skal oprette en 301-redirect fra den side, der ikke længere eksisterer (404-siden) til en anden side.

Nu bliver det lidt teknisk, men det er jo også teknisk SEO 😊. Du kan opsætte en 301 redirect i din htaccess fil på din server (Apache). En 301-redirect ser f.eks. således ud:

redirect 301 /vinensabc/italien/barolo.htm http://www.vinforum.dk/vinensabc/italien/barolo/

Man angiver således først den URL (rød), der skal redirectes (uden domænenavn) og derefter adressen, hvor den skal flyttes til (grøn – fuld webadresse inkl. http).

Forhåbentlig giver det dig et bedre overblik over indholdet i teknisk SEO. Det kan måske virke lidt skræmmende, men er det ikke, og det er god idé at få rettet, da det typisk kun skal rettes og sættes op én gang for at virke.

Så gå de forskellige faktorer igennem og tjek om din hjemmeside lever op til dem. Du kan også lade os gøre det for dig – kontakt os her.

Om forfatteren 

Jan P. Olsen

Giv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ultimative SEO Hemmeligheder


7 Skudsikre
SEO Strategier

Få denne Gratis E-Bog

7 skudsikre SEO strategier til masser af trafik.