Blog SEO: Sådan laver du SEO på dit blog-indhold

Hvordan får du din blog og SEO til at hænge sammen?

Googles søgemaskine er kæmpestor og næsten uanset hvad du søger efter, får du tusindevis eller millionvis af resultater. Men det er kun resultaterne på side 1, der er rigtigt interessante, og for at komme på side 1, må du gøre din website større og bedre end de andre i søgemaskinen inden for dit område.

Og en måde at gøre din SEO bedre og din website mere synlig er ved at blogge om relevante emner.

Lad os sige, at du sælger kaffe online og der er en, der søger efter “grønne kaffebønner virkning”. Det er jo ikke en søgning, der umiddelbart kan rammes af et af dine kaffeprodukter, men du har en blog, hvor du har lavet en artikel om grønne kaffebønner og deres virkning. Det registrerer Google, brugeren klikker på dit link, læser artiklen og køber efterfølgende en pose grønne kaffebønner.

Brugeren er glad, Google er glad. Du er glad.

Det er et eksempel på, hvordan du kan anvende optimerede blogartikler til at forbedre din søgemaskineoptimering. Men lad os dykke lidt længere ned i, hvordan du kan optimere disse artikler, så de rager op over alle de andre sider i Googles søgemaskine.

Søgeordsanalyse

Du kan ikke skrive en optimeret blogartikel, hvis du ikke ved, hvad din målgruppe søger efter i Google. For at finde ud af det, kan du bruge Googles søgeordsværktøj i AdWords. Her er det muligt at finde en masse ideer og relevante søgetermer og samtidigt få søgevolumen på dem – der er jo ikke meget ved at optimere mod nogle søgeord, hvor der ikke er nogen søgninger.

Når du har fundet de relevante søgeord, ved du hvilke termer, der skal indgå i din blogartikel og så kan du anvende dem på denne måde:

  • Brug søgetermen i den første sætning eller afsnit i din artikel.
  • Brug søgetermen i en overskrift og brug lignende betegnelser eller synonymer i andre overskrifter.
  • Brug søgetermen i sidens Title-tag og gerne som det første.
  • Brug søgetermen i meta beskrivelsen.

Men lad være med at bruge søgetermen alt for meget – det kommer til at se unaturligt ud og det kan få den modsatte effekt; at Google markerer det som spam og “keyword stuffing”.

Bonus tip
Til at finde relevante søgeord bruger vi ofte Übersuggest. Værktøjet er godt til at finde såkaldte long-tail søgeord (med 3+ ord i søgetermen). I den nyeste version får du også søgevolumen, men ellers kan du nemt eksportere data fra Übersuggest og så tilføje dem til Googles søgeordsværktøj for at tjekke søgevolumen.

Brug interne links til at forbedre SEO

Enhver blogartikel bør linke til en af dine salgssider på websiten – altså en side, hvor læseren har mulighed for at konvertere. I den førnævnte artikel om grønne kaffebønner, bør der linkes til den kategori eller produkt, der indeholder grønne kaffebønner. Så når brugeren har læst din fremragende artikel, er han ikke i tvivl om, hvad han skal gøre efterfølgende.

Google anvender også de interne links til at bestemme emner og vigtighed af dine sider. Og hvis du guider brugerne i den retning, de gerne vil, belønnes det af Google. Google har én mission og det er at give dens brugere, det de efterspørger. Og hvis du giver dem det, er det sandsynligt, at Google belønner det med en højere ranking.

Bonus tip
Hvis du har en side, du gerne vil have højere op i Google, så se om du ikke kan linke til den fra andre sider på din website, f.eks. en blogartikel. Det er især interessant, hvis du har indhold, der er placeret på side 2 i Google (#11-#20). Vi bruger det ofte som et af de første growth hacking tips til vores kunder og det kan løfte placeringerne og trafikken hurtigt (lagde du mærke til det interne link, vi fik ind her?…).

Link også gerne ud til troværdige sites

Ligesom interne links kan have betydning for placeringen i Google, så er eksterne links også vigtige – især for blogartikler. Artikler på din blog omhandler typisk lidt mere brede emner og skal ikke være “salgsgas”, men relevant information til din målgruppe. Og for at underbygge troværdigheden er det rigtigt godt at linke ud til andre websites. Det kan være til relevante kilder eller til websites, du nævner i artiklen.

Du kan f.eks. i denne artikel finde flere eksterne links.

Gæsteartikler på andre websites

Som vi allerede har været inde på, er links vigtige i Google. Både de interne links og at linke ud til troværdige kilder. Men eksterne links ind til din website er måske de allervigtigste. Altså andre websites, der finder dit indhold så interessant, at de af sig selv linker til det.

Det er dog meget svært at opnå på kort sigt, så i stedet kan du forsøge dig med at skrive artikler til andre blogs og websites – såkaldt guest blogging.

Hvis du begiver dig ud i dette, skal du sørge for at de websites, du gerne vil levere en artikel til er troværdige i Googles øjne og er relevante for det emne eller den branche, du beskæftiger dig med.

Din gæsteartikel skal være supergod for at blive optaget et andet sted. Men hvis den er det, er det som regel en win-win. Den anden website får en supergod artikel med indhold, som den selv kan ranke for. Google er glad, da søgemaskinen nu kan levere mere godt indhold til sine brugere og du er glad, da du dels får et godt link tilbage til din website og dermed bedre placeringer i Google og samtidigt får trafik fra linket på den pågældende website.

Bonus tip
For at finde relevante websites til dine gæsteartikler kan du bruge følgende søgninger i Google:

søgeord “gæsteartikler”
søgeord “gæsteblog”

hvor du erstatter søgeord med det emne, du gerne vil skrive om.

Det er ikke unormalt at en virksomhed, der begynder at blogge regelmæssigt (mindst en gang om ugen), kan fordoble SEO trafikken i løbet af 3-6 måneder. Så jo før du startet desto bedre – og helst inden dine konkurrenter begynder på det.

Sådan skaber du kvalitetsindhold på din blog

Når det er skrevet, så er der stor forskel på det indhold, man finder på mange blogs. Det meste blogindhold er korte indlæg, der beskriver virksomheden selv, mens det, der tiltrækker folk er indhold af høj værdi for læseren. Og da det især er det sidste, der giver forretningsmæssige resultater, bør du tage dig tid til at skabe sådan “superindhold“, som kan medvirke til, at din blog får et positivt omdømme og er den “man går til” i branchen.

Superindhold eller “Pillar Content”, som det også kaldes, kan defineres som en række artikler eller blogposts, der er de bedste på hele din hjemmeside. Det er de artikler, som du henviser nye læsere til og som vil være nyttige for de fleste – også lang tid efter de er publiceret.

Men da superindhold er bedre og mere omfattende end normale blogartikler, så kræver det også noget mere arbejde at skabe dem. Hvis du er interesseret i at anvende superindhold på din egen website, så læs videre om den 5-trins proces, der skal til for at skabe en serie af supergodt kvalitetsindhold.

1. Forstå din målgruppe

At producere superindhold til din egen eller virksomhedens blog kan meget hurtigt blive en individuel proces, hvor du skriver, hvad du synes er vigtigt og hvad du har forstand på. Det er selvfølgelig også vigtigt.

Men det er endnu vigtigere at de emner, du vælger, passer til den målgruppe, du forsøger at ramme og deres udfordringer. Hvis dit superindhold skal være fundamentet på din blog, er det vigtigt, at det er af den største værdi for dine læsere.

Så du må først forstå, hvem dine læsere og din målgruppe er. Her kan du anvende virksomhedens sociale profiler, Google Analytics eller en kundedatabase til at få svar på følgende spørgsmål:

  • Er det kvinder eller mænd?
  • Hvilken aldersgruppe?
  • Hvor holder de til rent geografisk?
  • Hvilket uddannelsesniveau har de?
  • Hvilke social forhold (økonomi, bolig etc.)?
  • Hvilket job har de?
  • Hvor “hænger de ud” på nettet?

Ved blot at besvare disse spørgsmål har du en idé om, hvem dit publikum er, men du skal analysere lidt mere inden du går i gang med at skrive.

2. Hvilke behov og udfordringer har din målgruppe?

Nu ved du hvem din målgruppe er, så nu skal du finde ud af, hvad de interesserer sig for og hvor deres behov ligger. Du skal finde deres “pain points”, for det er disse emner, der skal være grundlaget for dit superindhold. Det kan du gøre således:

Er du selv en del af målgruppen? Hvis ja, kan du måske selv beskrive, hvordan det var, da du begyndte i din branche. Tænk på de spørgsmål du havde og de ting, som du måtte lære først – de kan begge være grundlag for superindhold.

Hvad taler folk om på de sociale medier i din branche? Her kan du anvende LinkedIn og Twitter. Se hvad dine forbindelser taler om og deler og få ideer ad den vej. Dette kan være en god kilde til gode superindhold-ideer. Du kan også bruge et værktøj som Buzzsumo til af finde gode emner.

Hvad skriver andre bloggere om i din branche? Se om de har lavet noget superindhold, du kan forbedre eller tage en anden vinkel på. Dog må du ikke plagiere eller kopiere – det kan have den helt modsatte effekt.

Hvilke søgeord anvender din målgruppe, når de søger efter relevante produkter og services i Google eller når de vil lære noget? Du kan få mange ideer blot ved selv at søge i Google og se hvilke andre relevante søgninger, der dukker op. Det skal selvfølgelig gerne være søgninger med et vist volumen.

relevante søgninger i Google

Da du skal anvende meget tid og ressourcer på dit superindhold er det vigtigt, at du vælger de rigtige emner, før du går videre til det næste trin.

3. Skab fantastisk indhold

På det her tidspunkt bør du have nogle ideer til superindhold, der matcher din målgruppes behov og udfordringer – nu og i fremtiden. Så nu er det tidspunktet at begynde af udvikle dit superindhold!

Når du går i gang med at skabe og udvikle dit indhold, så tænk over én ting: Dit superindhold skal være så godt, hjælpfuldt og engagerende at din målgruppe ønsker at bookmarke det og dele det med deres kolleger og venner. Derfor nytter det ikke noget at lave smutveje, så bliver indholdet ikke godt nok. Samtidigt skal indholdet være MEGET bedre end det indhold, der allerede eksisterer på nettet.

Lad vær med bare at “opgradere” en halvtrist blogartikel og kalde den for superindhold. Tag den tid, det tager og gå din artikel igennem flere gange inden du offentliggør den.

Og husk – superindhold er ikke kun tekst. Du bør krydre dine ord med billeder og evt. en infografik, så artiklen bliver rigtig overbevisende.

4. Skab ekstern omtale – dit superindhold skal markedsføres

Når dit superindhold er offentliggjort er dit arbejde langt fra forbi. Dit indhold skal markedsføres for at få den rigtige effekt og det skal ske både på din egen hjemmeside og eksternt, f.eks.:

  • På din “Om Os” side
  • På din hjemmesides sidebar
  • På andre relevante blogartikler
  • Til dine email-abonnenter
  • På dine konti på sociale medier

Du kan sagtens promote dit indhold flere gange på de sociale medier, så det kommer ud til så mange som muligt. I løbet af de første uger kan du godt gentage delingen og så efterfølgende f.eks. hvert halve år.

For at øge effekten kan du også henvende dig til andre bloggere/interessenter i din branche for at høre om de kunne være interesseret i at skrive om dit nye indhold, nu det er verdensklasse. I mange tilfælde siger de ja og så får du et link tilbage til dit superindhold, hvilket øger dets placering i Google.

5. Etabler en rytme, du kan holde

Jeg ved det selv – det tager tid at blogge og det er ikke altid, at man prioriterer det højt nok. Så lad være med at lave planer om at poste hver dag, hvis du ikke en gang har lavet det første indlæg endnu! Start i det små. Det behøver ikke være hver dag eller hveranden dag. Det vigtigste i starten er, at du finder en rytme, som du kan holde og har det godt med. Så kan du altid senere sætte tempoet op.

En god idé er dog at starte med mindst et indlæg om ugen – det giver 50 artikler på årsbasis – og det vil kunne ses på mere trafik til hjemmesiden og flere leads.

Du skal også have en person, der er ansvarlig for selve bloggen og sørger for at indholdet bliver publiceret. Det mest naturlige er at bloggen hører hjemme i marketing eller PR. Men alle medarbejdere skal selvfølgelig opfordres til at komme med gode ideer. Der ligger som regel masser af information hos f.eks. produktspecialister.

6. Opdater dit superindhold, hvis det behøves

Det sidste trin er at holde dit superindhold opdateret og tidssvarende. I nogle tilfælde kan indholdet blive forældet på grund af udviklingen i din branche og så er det ærgerligt at have noget gammelt stof stående. Så opdater det løbende og hold det up-to-date. I modsat fald kan det skade dit gode omdømme og troværdighed.

Det tager meget længere tid og flere ressourcer at producere superindhold i forhold til almindelige blogartikler. Men den ekstra søgetrafik og opmærksomhed superindholdet får – og ikke mindst det salg det kan skabe – er med til at betale det store arbejde mange gange.

Posted in:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *