On page SEO: En komplet guide til on-page SEO i 2019

At få styr på on page SEO er en vigtig faktor i søgemaskineoptimering og essentielt for at komme til tops i Google.

For at hjælpe dig til at få styr på de enkelte on-page faktorer, har vi udarbejdet denne komplette guide til basis on-page SEO.

Men inden vi går i gang med de mange små detaljer, så har du måske et stort spørgsmål:

Hvad er On Page SEO?

On page SEO er processen med at optimere forskellige elementer på en webside, så den har størst mulig chance for at blive indekseret af Google og placeret højt i søgemaskinen for søgninger, som din målgruppe anvender.

Hvad adskiller On-Page SEO fra Off-page eller teknisk SEO?

Off-page SEO vedrører alle de tiltag man kan foretage andre steder end på selve din hjemmeside for at gøre sidens placering i Google bedre.

De fleste vil sige, at off-page SEO er lig med linkbuilding – altså at få andre hjemmesider til at linke til din.

Og eksterne links – backlinks – er da også vigtige, men off-page SEO handler også om hvordan du skaber et brand online og skaber troværdighed i din målgruppe. Det kan man gøre med de sociale medier, influencer marketing, anmeldelser og gæsteartikler.

Teknisk SEO og On-page SEO overlapper en lille smule, hvor teknisk SEO dog først og fremmest omhandler hele din website og hvordan den opfattes i Google. Det er faktorer som hastighed, mobilvenlighed, struktur, indeksering og brugeroplevelse. On-page SEO er optimering på den enkelte side, som jo er den, der indekseres i søgemaskinen.

Vil du have placeringer på side 1 i Google?

Hvis ja, så betyder on-page SEO en hel del.

Vi ved, at Googles algoritme anvender omkring 200+ signaler/faktorer for at bestemme, hvor en side skal placeres i søgemaskinens søgeresultater. Nogle af disse faktorer virker på sideniveau, nogle på domæneniveau og nogle er helt ude af vores kontrol, f.eks. at Google prioritere store og kendte brands i nogle søgninger.

Men on-page SEO er noget du selv har kontrol over og kan optimere, forbedre og måle.

On-page SEO: Vores komplette guide til optimering af de vigtigste on-page SEO faktorer

For at optimere dine sider for de enkelte on-page elementer skal du følge de enkelte trin nedenfor.

Hvis du har en stor website, kan du starte med de vigtigste 10-20 sider første. Herefter kan du måle indsatsen og se om SEO trafikken er steget og evt. fortsætte med yderligere optimering.

1. Udvælg ET emne for hver side

Når nogen søger på Google, så ønsker de at lande på en side, der opfylder det behov og den intention de havde med søgningen. For eksempel er du sikkert landet her, fordi du gerne vil vide mere om on-page SEO, så det er det, denne side handler om.

Det betyder, at de stærkeste sider – både for læserne og for SEO – er dem, der har fokus på ET emne.

Hvis du ved præcis, hvad en side skal handle om, så hjælper det med til at holde indholdet super relevant. Det betyder også, at du kan give et emne mere dybde end hvis du prøvede at skrive om mange emner på én gang.

Og hvis du har flere forskellige sider, der omhandler det samme emne og konkurrerer for de samme søgeord, så risikerer du at ødelægge din SEO og ender op med at ingen af siderne placeres særligt godt i Google.

En lille bemærkning omkring søgeord:

Det er snart rigtigt mange år siden, at Google droppede ”keyword tags” som en ranking faktor – der er stadig mange, der udfylder dem, men lad være – det er spild af tid.

Men søgeord er stadig vigtige, så inkluder dem i dit emne og sørg for at have mange varianter med.

 

2. Start altid med at udarbejde indhold af høj kvalitet

Din hjemmeside vil næsten altid blive placeret højere oppe, hvis den er fuld af brugbart, relevant og unikt indhold, der først og fremmest er skrevet med udgangspunkt i dine brugeres problemstillinger – ikke til Google.

Der er to vigtige ranking-signaler:

  • Din hjemmesides bounce-rate – altså den procentdel af dine besøgende, der lander på din website og bliver på denne side uden at besøge andre sider, for så at forsvinde igen.
  • Og den gennemsnitlige ”dwell-time” for dine besøgende – altså hvor lang tid, dine besøgende bliver på din website og hvor mange sider, de ser, inden de forsvinder igen.

Disse to faktorer er vigtige for Google, så de ved at når de sender besøgende til din website finder de information, der er interessant og værdifuldt for dem og at de bliver der for at dykke nærmere ned i din website.

Velskrevet og unikt indhold, der er brugbart for din målgruppe slår to fluer med et smæk, da det giver brugerne hvad de vil have og giver lavere bounce rate og højere dwell-time.

Vores tips for at skabe indhold af høj kvalitet (superindhold) er:

  • Skriv på en naturlig måde for din målgruppe – søgeord er vigtige, men Google er blevet meget bedre til at forstå et naturligt sprog. Skriv gerne som du taler til dine kunder. Det giver dels en personlig stil og så er det engagerende, læsbart og opbygger troværdighed, hvilket er vigtigt i SEO.
  • Tjek din stavning og grammatik – Mange potentielle kunder opfatter det som useriøst, hvis din side er fyldt med stavefejl og grammatiske fejl. Ubevidst viser du, at du er ligeglad med de små detaljer – hvordan vil du så ikke være overfor dine kunder? Google kan også have vanskeligere ved at indeksere en side, der er fyldt med fejl.
  • Skriv med jævne mellemrum – Google kan godt lide, at en hjemmeside er opdateret og fyldt med nyt indhold. Du gør det nemmest ved at oprette en blog. Og jo flere sider, din website har med relevant superindhold, desto flere chancer har den for at blive placeret i Google for flere søgeord. Blogging er også en fantastisk måde at vise din målgruppe, at du kan dit stof. Det opbygger dit ry som en ekspert, hvilket giver omtale, eksterne links og troværdighed.
  • Skriv uddybende om dit emne – Tiden er desværre ovre, hvor det var nok at skrive et par hundrede ord om et emne for at komme til tops i Google. Søgemaskinen foretrækker lange og uddybende artikler – om man nu kan lide det eller ej. Undersøgelser viser, at de højest placerede sider i Google på givne søgeord har et indhold på omkring 2.500 ord. Flere er endnu længere. Langt indhold giver dig mulighed for at give din målgruppe virkelig brugbart og relevant information og sandsynligheden for at det kan tiltrække eksterne links (som er så vigtige i SEO) er også højere (denne artikel er i øvrigt på 3.500+ ord).
  • SerpIQ lavede en undersøgelse, der viser den gennemsnitlige længde på sider, der placeret øverst i Googles søgemaskine:

tekst længde og placering i google

Så hvis du skriver superindhold, der er længere og mere detaljeret, vil du højst sandsynligt få mere trafik. Du skal naturligvis ikke bare fylde ord på – du skal skrive rigtigt godt og dybdegående indhold, som giver folk værdi.

 

3. Tænk brugeroplevelse

Google er en forretning og det er Googles mål er at give dens kunder de mest relevante, brugbare søgeresultater sammen med en god brugeroplevelse.

Det er brugeroplevelsen du altid skal have i baghovedet, når du arbejder med on-page SEO og udarbejder eller opdaterer dine sider.

  • Er indholdet brugbart?
  • Er det nemt at finde svaret på det, der er søgt efter i Google?
  • Er indholdet troværdigt?
  • Er det godt struktureret?
  • Er det nemt at læse og gå til?

Disse fem spørgsmål er vigtige for en god brugeroplevelse. Der skal altså mere til end bare indholdet – dit design, font, billeder, skrivestil, grammatik og call-to-actions betyder også noget.

 

4. Skriv en fokuseret og beskrivende Title-tag

Nu bliver vi lidt mere tekniske. Title-tag er titlen på den enkelte side og er den, der vises i Googles søgeresultater som det klikbare link.

title-tag

Den kan også ses i toppen af din browser i den pågældende fane.

title tag i browser

Det er måske den vigtigste enkeltfaktor i on-page SEO.

Title tag anvendes til at give brugerne og søgemaskinerne en idé om, hvad siden omhandler. Den har betydning for placeringen af siden i Google, men den har også indflydelse på hvor mange, der klikker på linket (Click Through Rate – CTR) og altså om din title tag matcher en søgers behov og intention.

Den kan og bør udfyldes særskilt i de fleste CMS systemer. Brug disse retningslinjer for en optimal title tag:

  • Inkluder det vigtigste søgeord, du ønsker siden skal ranke for, i starten af title tag (eller så tæt på som muligt).
  • Brug kun ét vigtigt søgeord eller søgeterm pr. side.
  • Skriv title-tag så naturligt som muligt – undgå spam eller at skrive en masse søgeord.
  • Prøv at skabe interesse i din title tag.
  • Hold din title tag under 60 tegn, så den vises optimalt i Googles søgeresultater.

 

5. Skriv Meta Beskrivelser der giver klik

Meta beskrivelsen er en kort tekst, der beskriver indholdet på en side og den vises i søgeresultaterne under title tag. Den hjælper folk til at se om den pågældende side svarer på deres søgeforespørgsel.

Her er et eksempel:

meta beskrivelse

Google bruger ikke længere Meta beskrivelser som en ranking-faktor, men teksten, du skriver, har stor indflydelse på klik-raten (CTR) fra søgemaskinen og den er en rankingfaktor.

Følg disse tips:

  • Beskriv hvad siden omhandler og giv læseren en årsag til at klikke på lige netop dit link – tænk gerne en call-to-action ind.
  • Skriv ligesom – eller næsten ligesom – du ville skrive en AdWords annonce. Den skal få folk til at klikke.
  • Få gerne søgeord med i teksten, men skriv naturligt.
  • Din meta beskrivelse skal være på maksimalt 156 tegn – bliver den længere afkortes den af Google.
  • Hvis en side er godt placeret i Google og får mange visninger, men ikke så mange klik, så bør du kigge på din Meta beskrivelse og gøre den mere engagerende.

 

6. Din overskrift bør være i en <H1> tag

Din overskrift på siden er også utrolig vigtig. Det er det første en læser ser og en klar og overbevisende overskrift viser hvad siden omhandler og afklarer for læseren, om man er havnet det rigtige sted i relation til den søgning, man har foretaget.

H1 tagget skal vise søgemaskinen hvad den vigtigste overskrift fortæller og derfor, hvad siden som sådan omhandler. Det hjælper algoritmen med at forstå om siden skal inkluderes i søgemaskinen for et givent emne.

Følg disse tips:

  • Hav kun EN H1 tag på hver side.
  • Inkluder dit søgeord eller søgeterm i overskriften.
  • De fleste CMS’er, f.eks. WordPress, opretter automatisk in H1 tag til overskriften på en side.
  • For at tjekke om din hjemmeside bruger <H1> tag, kan du højreklikke med musen på en given side og så vælge ”Vis kildetekst”. Hvis du så klikker ’Ctrl’ og ’f’ for at få et søgefelt, kan du indtaste <H1> for at se om siden indeholder tag’et. Din overskrift skal så gerne stå mellem <H1> og </H1>.

 

7. Inddel dit indhold med under-overskrifter (også med tags)

Det er en god idé, at opdele dit (lange) indhold med flere under-overskrifter, så det øger læsbarheden og brugeroplevelsen på siden.

Som med den vigtigste overskrift, bør du også anvende tags til andre overskrifter. De navngives <H2>, <H3> og så videre og hjælper søgemaskinen til at skelne overskrifter fra almindelig tekst.

I disse overskrifter har du også mulighed for at skrive søgeord – gerne som variationer eller synonymer – men naturligvis inden for det emne som din side handler om.

H2, H3, H4 m.m. kan anvendes hyppigere end H1, men brug dem hierarkisk så H2 indleder en ny sektion på siden, mens H3 er overskriften til et afsnit.

 

8. Sørg for at din URL er kort, enkel og beskrivende

URL’er – altså webadressen – skal være meningsfuld og gerne reflektere hierarkiet på din website. Gode URL’er kan se sådan ud:

firma.dk/sidenavn
firma.dk/søgeord
firma.dk/service/seo
firma.dk/service/google-adwords

Mens en URL som denne bør undgås

firma.dk/index.php?id=23

Den sidste giver hverken Google eller søgeren nogen information om, hvad siden omhandler. Desuden bør du bruge bindestreger (-) og ikke underscores (_), hvis du skal adskille ord.

 

9. Inkluder det vigtigste søgeord i de første 100 ord i teksten

Når du har fokus på et enkelt emne på hver side på din website, så er det uundgåeligt at du kan have mange søgeord, søgertermer og relaterede ord om et emne på én side. Men det er en god idé at det vigtigste søgeord – dit fokussøgeord – er nævnt blandt de første 100 ord i teksten på din side.

Det er et signal til både læseren og Google om, hvad din side omhandler.

 

10. Opdel dit indhold

Jeg har allerede nævnt, at meget langt indhold ranker bedre i Google. Men at læse langt indhold på en skærm kan være anstrengende, så det er en god idé at gøre det mere læsbart for brugeren og samtidigt fortælle søgemaskinen, hvad dit indhold handler om.

Det kan du gøre på følgende måde:

  • Skriv korte sætninger med mange linjeskift.
  • Brug underoverskrifter til at opdele forskellige sektioner og afsnit.
  • Brug punktopstillinger (som denne) til at pointere vigtige pointer, som er nemmere at skimme.
  • Brug fed og kursiv til at fremhæve vigtige ord.
  • Forstærk dit budskab med gode billeder.

 

11. Brug forskellige medietyper og optimér dem

Udover tekst bør du anvende andre medietyper for at understrege og forstærke dit budskab. Det kan være billeder, diagrammer, infografiker eller video’er.

Det er vigtigt at disse elementer optimeres rent seo-mæssigt, da søgemaskiner ikke er kloge nok til at identificere og forstå video, men billeder er Google bedre til at indeksere – der er jo også en decideret billedsøgning i Google.

Hvis du har en webshop betyder det meget, at du bruger alt-teksten til en god beskrivelse og at du navngiver billedfilen fornuftigt (ikke pic11.jpg). Det kan gøre en del for at dine billeder vises i søgeresultaterne og måske kombineres  med et ”rigtigt” søgeresultat.

B2B kan også anvende den optimering – det er bare mere sjældent at billeder vises i b2b-søgninger (med mindre der er tale om produkter).

Men det er ikke kun navngivning og tekst, der er vigtig. Størrelsen på billedet betyder også en del. Højere opløsning betyder større filer. Mindre opløsning giver mindre filer. Så dine billeder skal være så små som muligt uden det går ud over kvaliteten.

På den måde loader din hjemmeside også hurtigere, hvilket også øger din placering i Google.

Du kan bruge et værktøj som Kraken.io til at optimere dine billeder.

Følg disse anvisninger:

  • Inkluder dit fokussøgeord i filnavnet på et billede (f.eks. on-page-seo.jpg)
  • Tilføj en god alt-tekst til billedet
  • Du kan overveje at tilføje en billedtekst til billedet

 

12. Afskriv tekst fra video’er

Hvis du producerer video-materiale, så bør du skrive tekst af det, der bliver sagt i videoerne. Hvorfor, spørger du måske? Jo, for Google kan ikke ”læse” indholdet fra videoer endnu – men søgemaskinen forstår tekst.

Så laver du en tekst af dine videoer, vil du få mere trafik fra søgemaskinerne. Og egentlig bør du lave video-teksten om til en blog-artikel, hvori videoen naturligvis også placeres. På den måde ved Google også hvad videoen omhandler og kan placere den bedre i søgeresultaterne.

 

13. Tilføj strukturerede data (Schema markup) til dine sider

Elementer på en website som anmeldelser, produktbeskrivelser, priser, opskrifter m.m. kan være svære for Google at fange.

Her kommer strukturerede data ind i billedet.

Ved at anvende strukturerede data som Schema kan du markere bestemt indhold, så det kan blive indekseret på den rigtige måde. Google bruger denne information i det der kaldes ”rich snippets”, som så en gang imellem vises i søgeresultaterne. Du kan se et eksempel fra en af vores kunder her:

schema markup - strukturerede data

Du kan læse mere om schema markup her og hvordan du implementerer det.

 

14. Featured Snippet – Fremhævede uddrag

Du har sikkert lagt mærke til, at Google en gang imellem giver et søgeresultat i en boks med et kort svar på det, du har søgt efter. Det kaldes for en ”featured snippet” eller et fremhævet uddrag på dansk. Vi ved ikke helt, hvad der skal til for at få dette resultat, men der er nogle ting, du kan arbejde med for at blive nr. 0 i Google.

featured snippet i søgeresultaterne

Moz har lavet en god artikel om emnet og de fandt ud af, at følgende hjælper til at få dette resultat:

  • Du skal tænke meget over din H1 overskrift og gerne kalde den noget med ”Hvad er…”
  • Derefter et afsnit, der kort fortæller, hvad du skriver om (en definition).

Hvis du gør det, er der en chance for, at Google over tid vil tage din definition som en featured snippet – hvis altså en af dine konkurrenter ikke allerede har snuppet pladsen…

 

15. Link ud fra din side

Der er flere gode grunde til at linke ud til andre websites fra dit indhold på dine websider.

Hvis du deler indhold eller data, som du har fundet andre steder, så viser du dine læsere, at du har gjort dit hjemmearbejde ordentligt og har referencer til de kilder, du har anvendt. Du optræder som ekspert.

Det er også en god måde at række ud til andre på og vise, at du synes om deres indhold og det kan måske senere være en hjælp, når du selv har brug for links tilbage til din website.

Links hjælper også til at dine læsere kan dykke mere ned i et bestemt emne og gør dit indhold mere værdifuldt og dybdeborende, da det bliver bakket op af eksterne kilder.

Følg disse tips:

  • Link til alle eksterne kilder, hvor du har brugt data, statistikker eller citater.
  • Sørg for at linket åbner i et ny vindue, så brugeren kan læse den eksterne kilde uden at forlade din website.

 

16. Brug interne links til at knytte dit indhold sammen

Hvis du har en blog på din website, så er der stor sandsynlighed for at en del artikler komplementerer hinanden eller behandler de samme emner.

Dine læsere vil finde det meget værdifuldt, hvis du viser dem, hvor de kan finde relateret indhold om et emne, da det giver dem mulighed for at undersøge forskellige vinkler på det, de har søgt efter og vil øge deres viden.

Det viser dem også, at du har en dyb og indholdsrig blog, hvor du demonstrerer din store viden. Og du viser Google det samme!

Som et eksempel er du kommet til denne side for at lære mere om on-page SEO og imens du læser om det vil du egentlig gerne vide mere om intern linking. Ved at tilføje et link til teksten kan du gå direkte til den relevante side, uden du behøver at lede efter det eller forlade siden.

Denne side er det jeg kalder for superindhold. Altså en uddybende side om on-page SEO. Men jeg har skrevet flere små artikler, som også handler om delelementer af on-page SEO og dem linker jeg ud til herfra.

Og fra hver af de små relevante artikler linker jeg så tilbage til denne side, som så bliver en slags hovedside for on-page SEO – også i Google.

Hver gang jeg skriver en ny artikel om noget der har med onpage SEO at gøre vil jeg således linke tilbage til denne side, der så vil få større og større betydning og dermed (forhåbentlig) komme til tops i Google.

Jeg vil også opdatere denne side, så den kan linke tilbage til den nye artikel, som så også får lidt mere ”link-juice”, som det kaldes.

 

17. Undgå duplicate content

Google elsker unikt og godt indhold. Men en gang imellem kan det være svært at undgå, at du har det samme indhold – eller næsten det samme indhold – liggende flere steder på din website. Det sker for eksempel ofte med produktbeskrivelser.

Hvis det er tilfældet hos dig, så sørg for at du ikke bliver straffet ved at have korrekte tags på dine sider.

Du kan bruge et såkaldt ”canonical tag” til at fortælle Google, hvilken udgave af dit indhold, der er standard og som skal indekseres og hvilket, der ikke er. Har du en webshop er det især vigtigt med varianter, så den samme t-shirt med samme titel og beskrivelse men i 10 farver ikke dukker op som 10 enslydende sider.

Yoast, der er kendt for sit Yoast SEO plugin til WordPress, har lavet en god guide om hvordan du bruger canonical.

 

18. Brug Social Sharing ikoner

At du bruger ikoner til at få delt dit indhold på de sociale medier, giver dig ikke højere placeringer i Google! Men at de er til stede gør, at dit indhold bliver delt mere og nemmere.

Og når dit indhold bliver delt bliver det set af nye målgrupper på flere forskellige medier, hvilket øger dit omdømme online og er med til at give dig højere Domain Authority.

Når dit indhold bliver delt er det jo også muligt at nogle finder det så interessant, at de ønsker at linke til det fra deres egen website. Og eksterne links er med til at hæve dine placeringer i Google.

 

19. Tjek om din website er mobilvenlig

Mobilvenlighed er vigtig for brugervenligheden og dermed on-page SEO, men det hører måske mere til i det vi kalder teknisk SEO?

Google er gået over til det, de kalder ”mobile-first indexing”, så de mest mobilvenlige sider har et fortrin i søgeresultaterne. Er din side ikke mobilvenlig, så kan det altså gå ud over placeringerne i Google.

Du kan følge disse tips:

  • Tjek om din website er mobilvenlig her: https://search.google.com/test/mobile-friendly
  • Hvis du har et responsivt design, justerer det normalt indholdet til at passe på en mobiltelefon. Er dit design responsivt?
  • Du har også mulighed for at lave en decideret mobiludgave af din website.
  • Vær opmærksom på, om dine call-to-action knapper er nemme at bruge på en mobil enhed.
  • Mobilvenlighed er en rankingfaktor, har Google fastslået.

 

20. Tjek hastigheden på din website

Igen en lidt teknisk affære men ikke desto mindre, meget vigtig. Både af hensyn til dine brugere, men også i Google, da det er en ranking faktor.

Du kan tjekke din egen website i Googles PageSpeed Insights værktøj. Værktøjet kigger på enkelte sider, så at din forside er hurtig er ikke ensbetydende med, at alle andre sider også er hurtige.

Værktøjet giver også nogle anvisninger til, hvordan du kan forbedre hastigheden. Som regel når du langt, hvis du komprimerer dine billeder og kode.

 

21. Løs eventuelle problemer med indeksering

Vi fortsætter den tekniske del med indekserings-problemer – altså at Googles søgerobot ikke kan læse din side eller får en fejl.

Det kan være at siden ikke eksisterer længere eller andre problemer. Mange af disse fejl kan løses ved en såkaldt 301-redirect, hvor du fortæller Google at du permanent har flyttet en side til en anden.

 

22. Tjek din robots.txt fil

Sidste punkt og også det sidste tekniske. Robots.txt er en smart lille fil, der fortæller søgemaskinerne hvilke sider, de skal indeksere og hvilke de ikke skal indeksere – som regel mest det sidste. Men pas på her. Får du skrevet noget forkert, kan du risikere at søgemaskinerne slet ikke indekserer din website og så kan du slet ikke findes.

Det kan være en god idé at blokere admin-områder eller måske directories du ikke bruger mere.

Du finder din robots.txt fil ved at skrive domæne.dk/robots.txt i en browser. ”Disallowed” er områder som søgemaskinerne ikke besøger, så tjek om de er rigtige. Ellers skal du fjerne dem.

 

Et hurtigt SEO overblik

SEO flytter sig hele tiden, da Google bliver dygtigere og dygtigere til at lukke huller for de meget kreative. Derfor er det bedste råd at blive ved med at udarbejde supergodt indhold til din målgruppe. Skriv til dem først og fremmest og tænk så Google ind efterfølgende, så dine sider er fyldt med de tegn Google skal bruge for at din side kommer til tops.

Og selv om linkbuilding og outreach stadig er meget vigtige i SEO, så giver den samlede SEO indsats ikke de samme gode resultater, hvis ikke din on-page SEO er på plads.

Hvad synes du?

Hvilke af disse on-page taktikker har du overset? Har du set resultatforbedringer efter du har implementeret on-page faktorer? Har du nogle spørgsmål?

Jeg vil sætte stor pris på dine kommentarer eller spørgsmål nedenfor. Jeg svarer personligt på alle.

 

SEO tjekliste

Vi har udarbejdet en tjekliste, som du kan bruge til at øge synligheden i Google. Download dit gratis eksemplar her, så du kan skabe den hjemmeside som dine kunder og Google vil elske.

 

Hvis du vil have hjælp til SEO, så kan vi hjælpe dig. Vi hjælper små og store virksomheder med at komme til tops i Google og blive der. Det giver flere besøgende til deres hjemmesider og flere kunder, som er det, der er succeskriteriet.

Hvis du synes denne guide har været værdifuld, vil jeg sætte meget stor pris på, hvis du vil dele den. På forhånd tak.

Posted in:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *