9 simple SEO taktikker med høj ROI, der virker i 2018

Kan du li' bloggen? >>>

SEO ændrer sig konstant, så det kan være svært at følge med og vanskeligt at beslutte, hvad man skal fokusere på. Så her har du 9 simple måder, hvorpå du kan øge SEO trafikken til din website i 2018.

1. Krydslink til dine egne sider

Interne links er stadig en oplagt måde at fortælle Google, hvilke sider du anser for at være vigtige og som derfor bør vægtes højere end andre sider.

Det kan dels gøres fra selve teksten i dine artikler, men en mere generel metode er at oprette små ”mini-menuer”, som du kan vise på relevante sektioner eller kategorier på din website.

Eksempelvis har vi selv en liste med 5-10 artikler fra vores blog, som vi promoverer og linker til fra alle sider på bloggen. Navnet (ankerteksten) indeholder de søgeord, som vi gerne vil placeres højt for i Google med den pågældende artikel. Du kan se listen her:

interne links og krydslinking

Det er bedst at det indhold, du promoverer på denne måde, har en vis tyngde og gerne beskriver emnet uddybende. Det kan dog tage 6-9 måneder før denne SEO taktik for alvor slår igennem.

Bonus Download: Få din gratis tjekliste med 21 on-page SEO faktorer, der hjælper til at øge din website trafik og få bedre rankings. Klik her for at downloade den gratis lige nu! 

2. Featured Snippet – Fremhævede uddrag

Du har sikkert lagt mærke til, at Google en gang imellem giver et søgeresultat i en boks med et kort svar på det, du har søgt efter. Det kaldes for en ”featured snippet” eller et fremhævet uddrag på dansk. Vi ved ikke helt, hvad der skal til for at få dette resultat, men der er nogle ting, du kan arbejde med for at blive nr. 0 i Google.

featured snippet i søgeresultaterne

Moz har lavet en god artikel om emnet og de fandt ud af, at følgende hjælper til at få dette resultat:

  • Du skal tænke meget over din H1 overskrift og gerne kalde den noget med ”Hvad er…”
  • Derefter et afsnit, der kort fortæller, hvad du skriver om (en definition).

Hvis du gør det, er der en chance for, at Google over tid vil tage din definition som en featured snippet – hvis altså en af dine konkurrenter ikke allerede har snuppet pladsen…

3. Optimer dine Title tags

Dine title-tags er den vigtigst SEO faktor for dit indhold. Og den skal ikke kun skrives, så din side kommer til tops i Google. Den skal også skrives, så søgerne ønsker at klikke på dit søgeresultat og ikke de andre. CTR – Click-Through-Rate – er en rankingfaktor, så Google vil placere de resultater øverst, som folk rent faktisk gider at klikke på.

Så dine title-tags skal ikke kun indeholde relevante søgetermer, du skal også sørge for, at de er ”clickable”.

Hvis du får flere klik end de søgeresultater, der findes lige under eller over dig, vil Googles algoritme skubbe dig længere op i søgeresultaterne. Får du færre klik, ryger du ned.

Så når du udfylder dine title-tags, så spørg dig selv: ”Hvad vil folk gerne læse og klikke på, når de søger efter xxxxx”?

4. Side 2 optimering

Jeg har lige skrevet en hel artikel om, hvordan du flytter søgeresultater fra side 2 til side 1 i Google, da det er meget effektiv metode og samtidigt meget let at gå til. Den går ud på, at du finder de søgeord og tilhørende sider, der i dag ligger på side 2 i Google og altså har placeringen fra 11-20.

Disse oplysninger finder du i Google Search Console. Download dine søgeord med placering 11-20 og start så med de søgeord, der har mest volumen.

På dine sider, hvor disse søgninger lander, optimerer du dine title-tags og laver nogle interne links, der peger ind på disse sider – gerne med søgeordet i ankerteksten (uden at overdrive).

Du kan også opdatere dine meta-beskrivelser på disse sider, da de også kan medvirke til at få folk til at klikke på søgeresultatet.

Disse ændringer kan meget vel gøre, at siderne rykker til side 1 og derfra måske helt op til top 3. På den måde vil det give meget mere trafik til din website.

5. Skriv superindhold

De foregående SEO taktikker er alle små ændringer, du nemt kan gøre noget ved. Men det, der måske kan rykke allermest, er, at du udarbejder noget indhold, der bare er meget bedre end dine konkurrenters på nogle givne søgeord. Og bedre er ofte lig med mere tekst.

Der er en klar sammenhæng mellem længden på teksten på en side og dens placering i Google. Så en side med 2.000 ord vil højst sandsynligt outranke en side med 1.000 ord. Det skyldes, at jo længere tekst, desto flere ”long-tail” søgeord vil siden blive fundet for.

SerpIQ lavede en undersøgelse, der viser den gennemsnitlige længde på sider, der placeret øverst i Googles søgemaskine:

tekst længde og placering i google

Så hvis du skriver superindhold, der er længere og mere detaljeret, vil du højst sandsynligt få mere trafik. Du skal naturligvis ikke bare fylde ord på – du skal skrive rigtigt godt og dybdegående indhold, som giver folk værdi.

6. Afskriv tekst fra video’er

Hvis du producerer video-materiale, så bør du skrive tekst af det, der bliver sagt i videoerne. Hvorfor, spørger du måske? Jo, for Google kan ikke ”læse” indholdet fra videoer endnu – men søgemaskinen forstår tekst.

Så laver du en tekst af dine videoer, vil du få mere trafik fra søgemaskinerne. Og egentlig bør du lave video-teksten om til en blog-artikel, hvori videoen naturligvis også placeres. På den måde ved Google også hvad videoen omhandler og kan placere den bedre i søgeresultaterne.

Bonus Download: Få din gratis tjekliste med 21 on-page SEO faktorer, der hjælper til at øge din website trafik og få bedre rankings. Klik her for at downloade den gratis lige nu! 

7. SEO optimering billeder

Dette er også en gammel kending – men den virker stadig, og også i 2018. Google kan ikke læse videoer, men billeder er søgemaskinen bedre til at indeksere – der er jo også en decideret billedsøgning i Google.

Hvis du har en webshop betyder det meget, at du bruger alt-teksten til en god beskrivelse og at du navngiver billedfilen fornuftigt (ikke pic11.jpg). Det kan gøre en del for at dine billeder vises i søgeresultaterne og måske kombineres  med et ”rigtigt” søgeresultat.

B2B kan også anvende den optimering – det er bare mere sjældent at billeder vises i b2b-søgninger (med mindre der er tale om produkter).

Men det er ikke kun navngivning og tekst, der er vigtig. Størrelsen på billedet betyder også en del. Højere opløsning betyder større filer. Mindre opløsning giver mindre filer. Så dine billeder skal være så små som muligt uden det går ud over kvaliteten.

På den måde loader din hjemmeside også hurtigere, hvilket også øger din placering i Google.

Du kan bruge et værktøj som Kraken.io til at optimere dine billeder.

8. Hastighed

Den hastighed hvormed din hjemmeside downloades har stor betydning for din hjemmesides placering i Google. Det er en ranking faktor, som Google har indrømmet, at de anvender.

For Google er naturligvis interesseret i at brugerne for den bedste oplevelse, når de klikker på et søgeresultat i søgemaskinen.

Google har da også lavet et værktøj, der kan tjekke hastigheden på din website – både hastigheden fra en mobilenhed og fra en desktop. Du finder værktøjet Pagespeed Insights her.

Det gode ved værktøjet er, at det også angiver forbedringsmuligheder, så du får nogle ideer til, hvordan du kan optimere hastigheden, f.eks.:

speed insight til brug for seo optimering

9. Tænk mobil først

Vi lever i en mobil tid, hvor de fleste anvender deres smartphone til at gå på nettet. Det gælder især, når vi taler B2C markedet, hvor over halvdelen anvender deres mobiltelefon til at tilgå webshops eller andre hjemmesider. Det omvendte gør sig gældende på B2B markedet, hvor det stadig er desktoppen, der er mest anvendt, men hvor andelen af mobiltrafik er kraftig stigende.

Så uanset hvad, skal din hjemmeside være optimeret for mobiltrafik. Det betyder, at dit design som minimum skal være responsivt, så det virker på både mobilen og desktoppen.

Er du meget afhængig af mobiltrafik kan du overveje at lave en hel selvstændig hjemmeside til mobiltrafik, der er mere enkel og ikke mindst hurtigere.

Bonus Download: Få din gratis tjekliste med 21 on-page SEO faktorer, der hjælper til at øge din website trafik og få bedre rankings. Klik her for at downloade den gratis lige nu! 

Disse 9 SEO taktikker vil med sikkerhed virke her i 2018 og have en ret høj ROI, især hvis du ikke har implementeret dem tidligere. Det skader dog ikke at gå dem igennem igen for at se om der ikke er faktorer, du kan skrue på for at få højere placering i Google og dermed mere trafik og flere kunder til din website.

Kan du li' bloggen? >>>
Posted in:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *