Det tager længere og længere tid at producere rigtigt godt indhold, der kan blive placeret fornuftigt i Googles søgemaskine. Og med fornuftigt mener jeg side 1.
Det skyldes blandt andet, at konkurrencen er blevet hård på side 1, så der skal mere og mere til for at få en god placering for helt nyt indhold.
Men det er ikke kun nyt indhold, der kan opnå gode placeringer i Google. Du har sikkert allerede noget indhold, der med få ændringer kan få en meget bedre placering i Googles søgemaskine.
Og du behøver ikke bruge så meget tid på det, som hvis du skal skrive en helt ny blogpost. Udfordringen er at finde de sider, der ligger på side 2 eller 3.
Så her får du et af de tips, jeg ofte giver til en ny kunde, der gerne vil se hurtige SEO forbedringer.
Det første du gør er at logge ind på Google Analytics. Du skal gå ind ”Anskaffelse” og derefter ”Search Console” og så ”Forespørgsler”.
Du skal have tilknyttet din Google Search Console til Google Analytics for at du kan se data her.
I denne rapport kan du se hvilke søgeord, der har givet trafik til din hjemmeside fra Googles søgemaskine og ikke mindst den placering, din side har på de enkelte søgninger. Det er kolonnen helt til højre.
På alle søgninger gælder det, at resultaterne på side 1 får mange flere klik end resultaterne på side 2, 3, 4 og videre. Så det gælder om at være på side 1.
Men som regel skal der ikke så meget til at flytte en side fra side 2 eller 3 til side 1. Og det kan give hurtige resultater.
For at finde de søgeord, du bør starte med, skal du klikke på ”Avanceret” og her sætte ”gennemsnitlig position” til større end ”10”.
I tabellen skal du finde de placeringer, mellem 10 og 30, som samtidigt har mange ”eksponeringer”, der i dette tilfælde er lig med søgninger.
Det er alle disse søgninger, du kan få en masse klik fra, hvis din placering i Google forbedres på dette søgeord.
For at finde den side, der skal optimeres for det pågældende søgeord, foretager du blot en søgning i Google og finder dit resultat, så har du siden.
Når du har fundet siden, skal du forbedre den rent SEO-mæssigt. De vigtigste ting du bør overveje at optimere er:
- Title tag
- Meta description
- Overskrift
- Selve indholdet (teksten)
- Tilføj billeder / billedoptimering
- Link ud til ekstern reference
- Interne links
Når det er gjort er det bare at vente på den bedre placering…