af Jan P. Olsen

21. november 2014

min. læsetid

Digitale spor efter krise hos Jensens Bøfhus

Det er efterhånden et par måneder siden, at Jensen’s Bøfhus var ude i et voldsomt stormvejr i forbindelse med, at de vandt retssagen mod en anden restaurant, hvis navn, i følge retten, lå for tæt på Jensen’s og derfor ikke måtte anvendes. Jeg kom til at tænke på sagen, da jeg på Facebook forleden så en dansk toprestaurant anmode om gode råd, da en anden restaurant bruger et navn og logo, der ligger meget tæt på toprestaurantens. Ejeren ville nemlig nødigt havne i en tilsvarende situation som Jensen’s ved.

Forståeligt. Men også lidt ærgerligt, hvis man for at undgå badwill ikke tør beskytte sit eget navn og brand.

Og selvom Jensen’s sag er væk fra de trykte medier, så hænger den ved “derude”. I modsætning til hvad den kendte “PR-ekspert” Henrik Byager sagde til Ekstrabladet.dk:

“Sagen er nok glemt igen om 14 dage, når hr. og fru Hansen skal ind og have en bøf.”

Nej, sagen er ikke glemt for der er masser af digitale spor, som ikke bare slettes eller forsvinder. En hurtig søgning efter ‘jensens bøfhus’ på Google bekræfter dette:

jensens-bofhus-google

Der er over 60.000 søgninger hver måned på Jensens Bøfhus og de ser altså ovenstående billede, hvor de tre nederste resultater ikke er særligt flatterende og altså er et digitalt spor fra “shitstormen” i september 2014.

Endnu værre bliver det faktisk, hvis man går på side 2 i Google og ser resultaterne fra nummer 11-20 – her er alle resultater dårlige anmeldelser og omtale af shitstormen.

Hvad skal Jensen’s Bøfhus gøre?

Resultaterne i Google lader sig ikke umiddelbart fjerne, men man kan forsøge at skubbe dem nedad i resultaterne. Hele denne proces kaldes Reputation Management og består i al sin enkelthed at dominere side 1 i Google med egne resultater, når der søges efter ens brand/mærkevare. Ved en søgning efter et navn/brand er der oftest kun 7 resultater på side 1 og er brandet bare nogenlunde kendt vil det altid være øverst. Så det er altså de 6 resultater nedenunder, man også skal forsøge at placere sig på.

Der er flere taktikker Jensen’s Bøfhus kan benytte sig af i den givne situation. Det er dog ikke nogen nem opgave, da mange af de “dårlige artikler” har fået stor omtale i de sociale medier og det løfter dem i Googles søgemaskine. Ved at anvende Buzzsumo, kan man få et overblik over den sociale omtale på nogle af artiklerne:

jensens-bofhus-social-omtale

De fire mest omtalte artikler har således fået mere end 63.000 delinger på Facebook – et tal der kan være vanskeligt at overgå. Men som det fremgår, er de andre sociale medier stort set ikke anvendt. Her ligger et potentiale.

Uden at have adgang til data og en mere omfattende analyse vil jeg foreslå Jensen’s Bøfhus følgende tre tiltag:

1. Udnytte egne eksisterende sites

Som det fremgår af søgeresultatet fra Google ovenfor er det næstbedste resultatet fra Jensen’s TakeAway. Denne website og service er drevet af Jensen’s Bøfhus. Som det fremgår er siden ikke just søgemaskineoptimeret for så ville titlen ikke være “Forside | Jensen’s TakeAway”, men den ligger nr. 2, så det er fint. Men Jensen’s Bøfhus har også Jensen’s Køkken, der blandt andet leverer opskrifter. Den er ligeså dårlig optimeret og her er titlen på forsiden: “Forside | Jensen’s Køkken”. Den er pt. nummer 26.

Hvis man lavede titlen på forsiden om til f.eks.: “Jensen’s Køkken | Opskrifter fra Jensen’s Bøfhus”, så ville denne site hurtigt kunne blande sig på side 1 også.

2. Udnytte sociale profiler

I dag anvender Jensen’s Bøfhus først og fremmest Facebook af de sociale medier og Facebook-profilen er da også nummer tre i Googles søgeresultat. Men hvor er de andre sociale profiler? På Twitter har Jensen’s 282 følgere og har lavet 5 tweets! På Google+ har man 8 tilhængere, men har dog oprettet en del opslag. Og hvad med Pinterest og Youtube?

En seriøs tilgang på de andre sociale medier ville kunne løfte de sociale profiler i Google også og få dem placeret på side 1. Twitter profilen er allerede nummer 52 med kun 5 tweets, så lidt arbejde her vil hurtigt løfte den i Google.

3. Forbedre placering af eksisterende gode sider

Hvis de to forrige tiltag lykkes behøver vi egentlig ikke det tredje, men her kommer det alligevel. Der er allerede nogle gode sider/artikler i Google, som man kan forsøge at hæve ved hjælp af omtale på de sociale medier og såkaldt linkbuilding. Der er blandt andet en side fra gavekortet.dk og en fra clubm.dk, som man kan forsøge at hæve i Google. Og et par andre sider også, der allerede er i top 50 blandt Googles resultater.

Ved at arbejde konsekvent med disse tre tiltag er det mit bud, at Jensen’s Bøfhus kan dominere side 1 i Google med “egne” resultater i løbet af 6-9 måneder – måske lidt længere tid. Og det kræver naturligvis, at der ikke i denne periode opstår nye negative sager, der “ryste” Googles resultater.

Om forfatteren 

Jan P. Olsen

Giv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ultimative SEO Hemmeligheder


7 Skudsikre
SEO Strategier

Få denne Gratis E-Bog

7 skudsikre SEO strategier til masser af trafik.