af Jan P. Olsen

19. november 2014

min. læsetid

Undgå at miste din placering i Google

Google forsøger løbende at gøre sin søgemaskine bedre og opdaterer algoritmen med forbedringer for at optimere brugeroplevelsen, når vi søger i Google. Googles søgemaskine har kun ét mål: At give de bedste og mest relevante resultater til en hver given søgning.

En måde at skabe disse bedre søgeresultater indebærer at straffe de hjemmesider, der ikke følger spillereglerne og i stedet forsøger at manipulere med resultaterne på den ene eller anden måde. Og bliver man først ramt af en Google straf betyder det betydeligt mindre trafik til hjemmesiden og dermed også færre leads og kunder. Din hjemmesider bliver stort set usynlig i søgemaskinen.

Men der findes dog måder at undgå dette på og skulle skaden alligevel ske, ja så kan god SEO også godt løse problemet igen.

google-straf

Men hvilken straf kan din hjemmeside udsættes for?

Det kan være lige fra at hele siden fjernes fra søgemaskinen til at bestemte sider ikke dukker op blandt de første 50 eller 100 resultater – hvilket næsten er det samme, for hvem gider se side 6 til 10 i Google? For at optimere relevans og kvalitet anvender Google to former for straffe:

Manuel
Den manuelle straf anvendes især, hvis der findes en række kunstige og “unaturlige” links, der peger ind på din side. Links betyder meget i Googles algoritme og har man forsøgt at manipulere her i for høj grad og fået en unaturlig linkprofil, så kan hammeren ramme. En manuel straf kommer efter et team fra Google har gået din hjemmeside igennem. Dette er tidligere sket for blandt andet BMW, Interflora og J.C. Penney.

Algoritme
Langt de fleste straffe sker automatisk via opdatering af algoritmen. Disse mere “naturlige” straffe går normalt ud over sider af dårlig kvalitet, hvor indholdet ikke er godt nok til at blive placeret for bestemte søgninger og de sker uden varsel. Men det gode ved de algoritmiske straffe er, at de nemmere kan forbedres ved at ændre indhold og andre faktorer, så de igen bliver relevante for Google.

Hvorfor bliver en website straffet af Google? 

Der er mange årsager til at en side bliver straffet i Google. På grund af den hyppige opdatering af algoritmen kan det ofte være svært at sige lige præcis, hvad der var årsagen til at en side lige pludselig bliver meget dårligere placeret. Nedenfor er fire af de hyppigste årsager til en website straf.

Spam

Websites der forsøger at manipulere sig til bedre resultater ved hjælp af cloaking, automatisk genereret indhold, skjult tekst og søgeord samt spam-linking rammes ofte af en straf – og det er de sider, Google meget gerne vil ramme. Mange af disse sider findes af algoritmen og udtages efterfølgende til manuel kontrol.

Dårligt indhold / mangel på indhold

Indhold af dårlig kvalitet giver ikke kun en dårlig brugeroplevelse, men medfører også en dårligere placering i Googles søgemaskine. Her rammes sider med såkaldt keyword-stuffing, hvor søgeord optræder unaturligt mange gange på siden, og sider med indhold, der er taget fra andre sider (duplicate content). Endvidere kan indholdet også bare være så kortfattet og dårligt, at det ikke opnår en placering i søgemaskinen.

Betalte links

I følge Google skal links være naturlige og kun opstå fordi en webmaster ønsker at linke til en anden side af fri vilje. Derfor er betalte links bandlyst i søgemaskinen, da de manipulerer resultaterne. Opdager Google at man betaler for links eller får links ved at give andet (varer) til andre, så kan straffen være hård. I mange tilfælde kan det dog være svært at opdage for Google med mindre det er sat i system og i stor skala.

Gemte / dårlige / broken links

Links betyder rigtigt meget i Googles søgemaskine, da de er et udtryk for, hvor populær en website er. Sider, der har links, der ikke er synlige for brugeren, vil være mistænkelige i Google øjne. Det samme hvis din hjemmeside har en masse links, der ikke virker mere (broken links – 404 fejl), så fortæller det Google, at du måske er ligeglad med at give brugeren en god oplevelse. Desuden kan eksterne links til dårlige og suspekte sider giver en dårligere placering i søgemaskinen.

Min side er blevet straffet… hvad nu?

Hvis din hjemmeside er blevet ramt på grund af den ene eller anden årsag ovenfor, hvad kan du så gøre for at slippe ud af det igen? Eller hvad kan du gøre, så du er sikker på, at det ikke sker?

Der er forskellige trin, du kan tage, for at få siden tilbage i rampelyset, men det kan være en lang sej kamp. Men med effektive og strategiske SEO teknikker kan det lade sig gøre at opnå en god position i Google igen. Du bør fokusere på det følgende:

Skab en bedre brugeroplevelse

Hvis du gør din hjemmeside nemmere at navigere rundt på hjælper du ikke kun dine besøgende og din målgruppe men også Googles søgerobot, der har lettere ved at indeksere din side.

Så god basis SEO med den rigtige CMS-platform, god navigation, god struktur, høj hastighed og rigtigt godt indhold skaber en bedre brugeroplevelse og gør siden mere synlig i Google.

  1. Arkitektur. Ved at skabe en bedre informations arkitektur forbedrer man sidens navigation og gør websitens indhold nemmere at finde. Brug kategorier og underkategorier og link siderne sammen på tværs.
  2. Hastighed. Gør din side så hurtig som mulig. En hurtig side forbedrer aktiviteten, konverteringer og placeringer i Google. Du kan bruge Google Analytics til at se hastigheden og om du har problemer.
  3. Long-click optimering. Google er interesseret i, at de øverste resultater ved en given søgning er så relevante som muligt. Et udtryk for dette er hvor lang tid en bruger anvender på siden, de lander på efter de har klikket i Google. Det kaldes Long-click. Så jo længere du kan fastholde folk på din side, desto bedre.
  4. SEO Audit. Din hjemmeside skal først og fremmest forbedres af hensyn til din målgruppe, men det er også nødvendigt at optimere den, så Google søgerobot også kan forstå den. Derfor bør du med mellemrum udarbejde et SEO Audit, der går de enkelte faktorer igennem. Det kan vi naturligvis også hjælpe med.

Du skal forbedre din websites Domain Authority

Hvis du skaber et stærkt domæne får din side mere autoritet i Google og får lettere ved at håndtere dårlige og spammy links, der peger ind på din side. Domain Authority er et begreb, som du kan læse mere om hos Moz. Her er to måder, hvorpå du kan forbedre din sides Domain Authority:

  1. Bedre side autoritet. Ved at skabe et større antal af bedre og mere brugbare sider på din website, har du en bedre chance for at få flere links fremover. Det er det begreb, vi kalder superindhold. Samtidigt bør du linke disse sider med hinanden internt for at forbedre synligheden. En høj side autoritet på flere sider er med til at hæve domain authority.
  2. Link til sider med høj domain authority. Hvis du forbinder din hjemmeside med andre, der har høj domain authority forbedrer du din sides troværdighed og forbedrer dens egen domain authority. Et godt eksempel er vores link til Moz, som du ser et par linjer oppe herfra.

For at forbedre din websites domain authority er det nødvendigt med en omfattende content marketing strategi, der ser på at skabe og markedsføre det rigtige indhold, få stærkere synlighed i de sociale medier og få skaffet de rigtige eksterne links. Superindhold er rygraden på enhver autoritets-side, mens de sociale medier medvirker til kendskabet til dit brand og website.

Optimér dit brand

Du bør optimere dit brand online, så brandet overalt på nettet fremstår som eksperten inden for de emner, ideer og ydelser, som brandet repræsenterer. Du skal opbygge din autoritet samtidigt med, at du skaber relationer med andre autoriteter inden for dit felt online.

Jo mere du tilfører superindhold om de vigtigste søgeord for din website, desto mere vil Google forstå hvor vigtigt dit brand er i din industris økosystem. Deltag i online diskussioner og kommenter på vigtige og relevante artikler. Det giver dels trafik til din side, men skaber også større forståelse hos Google af, hvem og hvad dit brand står for.

Hvis du løbende forbedrer kvaliteten af dit brand bliver du mere attraktiv for Google og det kan løfte dig ud af en straf eller forhindrer at den overhovedet opstår.

Er din website straffet, skal du have god tålmodighed

At få en hjemmeside helt ud af en Google straf kan tage lang tid. Og det kan være frustrerende at lave en masse forbedringer som angivet ovenfor uden at kunne se resultaterne af dem. Samtidigt går du jo glip af de manglende besøgende og dermed leads og kunder.

Er din website blevet straffet kan det være en god idé at få et professionelt SEO firma til at gennemføre processen, så intet går galt. Dermed kan man også sikre, at en tilsvarende situation ikke opstår igen.

Kontakt os, hvis din website allerede er straffet eller du gerne vil forhindre det. Så sætter vi en plan sammen med forbedringer.

Om forfatteren 

Jan P. Olsen

Giv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ultimative SEO Hemmeligheder


7 Skudsikre
SEO Strategier

Få denne Gratis E-Bog

7 skudsikre SEO strategier til masser af trafik.