af Jan P. Olsen

28. november 2017

min. læsetid

SEO og content marketing hænger sammen

Jeg møder tit en del forvirring omkring SEO og Content Marketing. Forvirringen går på, hvordan SEO og Content Marketing spiller sammen. Hvis de overhovedet spiller sammen? Og hvis ikke, hvordan man så løser udfordringen?

Men egentlig er der slet ikke nogen grund til forvirring, for de to discipliner hænger naturligt sammen – og godt sammen. I denne artikel, vil jeg prøve at forklare hvordan – hvorfor SEO i bund og grund er Content Marketing og vice versa.

Men lad mig først skitsere hvorfor forvirringen opstår. Problemet er, at SEO og content marketing sjældent er integreret. De fungerer som to adskilte marketingaktiviteter, som om der slet ikke er nogen sammenhæng.

Men sandheden er, at de hører sammen, overlapper og har åbenlyse synergier.

Nogle tror sågar, at content marketing eliminerer behovet for SEO. Se f.eks. denne overskrift:

seo og content marketing spiller sammen

For mig giver det ingen mening.

Hvordan kan indhold alene være succesfaktoren, når den eneste måde at lave succesfuld content marketing på er at få SEO ind over?

Problemet ligger i at adskille de to discipliner – det er ikke et enten eller, men et både og. De to discipliner skal arbejde sammen for at få succes med både SEO og content marketing.

Tænk på det på denne måde:

seo og content marketing er det samme

 

De gode resultater får man i overlappet – i fællesmængden mellem SEO og Content Marketing.

Der er forskelle mellem Content Marketing og SEO

SEO og content marketing adskiller sig fra hinanden på flere vigtige punkter. Men på trods af disse forskelle, kan man ikke helt adskille dem ad.

Men i stedet for at gå alle forskellen igennem er der disse to elementære forskelle:

  1. SEO er smallere og mere teknisk
  2. Content Marketing er bredere og mere holistisk

Og her er måderne hvorpå de to løber sammen:

  • Måden at implementere SEO i en bredere forstand er at implementere de tekniske faktorer i content marketing.
  • Og den anden vej rundt; den eneste måde at få succes med content marketing er at inkorporere SEO teknikker i implementeringen.

Sådan fungerer SEO og Content Marketing sammen

SEO og content marketing komplementerer hinanden. Nedenfor har jeg angivet, hvad succesfuld SEO kræver og hvordan content marketing præcis udfylder det krav.

SEO kræver indhold. Content Marketing er indhold.

Der findes intet SEO, hvis der ikke er indhold. Du har brug for ord, artikler, video, søgeord. Det er brugt mange gange, men det er sandt: Content is king.

Sådan er det i SEO. Indhold, indhold, indhold.

Og hvad handler content marketing om? Indhold.

SEO kræver søgeord. Content marketing er at bruge søgeord.

Søgeord er en fundamental faktor i SEO, ingen tvivl om det. De indgår i en søgeordsanalyse, de anvendes i optimeringen og man holder øje med deres placering i Google.

Men hvordan anvendes søgeord? Hvordan implementeres al den viden fra analyserne i praksis?

Det kaldes content marketing! Den eneste måde, du kan bruge søgeordene på, er at anvende dem strategisk i dit indhold på hjemmesiden. Content marketing består af supergodt indhold, skrevet for din målgruppe med brug af de søgeord, du forsøger at ramme.

Du skal selvfølgelig ikke overdrive med søgeordene – det gør god SEO heller ikke – for så kan du blive straffet af Google. Men hvis du lader SEO og content marketing gøre, hvad de skal, så er du godt stillet.

SEO kræver links. Content marketing medvirker til at skaffe links.

I SEO (og Googles søgemaskine) kræver det mange eksterne kvalitetslinks for at få succes. Men der er ingen, der gider at linke til en site, hvis den ikke har godt indhold.

Den bedste måde at få mange links er at oprette superindhold, som alle er interesseret i at omtale og linke til. Det er den lange vej til vedvarende succes med SEO.

Og hvis du vil det, så er content marketing måden at få det. Den eneste måde at få et link, er at have indhold at linke til.

SEO kræver onsite teknisk optimering. Content marketing har brug for god UX.

SEO er mere end at skrive gode artikler, søgeord og links. I teknisk SEO optimerer man meta-beskrivelser, robot.txt, anvender forskellige tags, sitemap m.m.

Disse aspekter har måske ikke så meget med content marketing at gøre?

Med de er sat i verden for at gøre det nemmere for brugeren. Når hun søger, vælger eller læser dit indhold. Det er relevant at se på disse forbedringer ud fra en brugeroplevelses (UX) perspektiv. De tekniske elementer er der for at give en bedre brugeroplevelse og få dit indhold til at stå stærkere.

Sammenhængen med dit indhold er stærk.

Hvorfor skal du have et godt sitemap? Så folk nemmere kan finde dit indhold.

Hvorfor skal du have en optimeret robot.txt fil? Så søgemaskinerne bedre kan ”crawle” din hjemmeside og dine læsere finde dit indhold.

Hvorfor skal du anvende de rigtige tags? Så dit indhold kan indekseres, findes i søgemaskinerne, så flere læser dit indhold.

Det hele kommer tilbage til indholdet.

SEO kræver løbende opdatering. Content marketing skal være vedvarende.

Google kan godt lide nyt og friskt indhold. Nyt og godt indhold bliver hurtigt indekseret og slår gammelt og forældet indhold. Når nyt indhold tilføjes en website med historisk autoritet, får det som regel en god placering.

God SEO er derfor det samme som vedvarende produktion af indhold. Vedvarende betyder at du laver content marketing. Sådan!

Content marketing er en strategi med løbende aktiviteter. Det er ikke noget man gør og så stopper. Man går i gang og så fortsætter man igen og igen. Ligesom SEO i øvrigt.

Content marketing og SEO løber sammen igen.

Konklusion

Jeg kunne fortsætte argumentationen, men jeg tror du har forstået budskabet: SEO er i bund og grund Content Marketing. Og Content Marketing er i bund og grund god SEO.

Men som konklusion bør du huske disse to udsagn:

  1. Du er ikke en SEO-specialist, hvis du ikke også er en content marketer. Du er ikke en content marketer, hvis du ikke også er en SEO-specialist.

Pointen er, at din content marketing har brug for SEO og din SEO har brug for content marketing. Det er ikke længere to forskellige afdelinger. Jeg vil gerne have, at disse to blander sig lidt mere sammen.

  1. Din SEO-kampagne går galt, hvis du ikke integrerer med content marketing. Din content marketing kampagne fejler uden SEO.

Du kan ikke bare lave indhold og så håbe på folk finder det. For det gør de ikke. Der skal SEO til for at hjælpe det på vej. Og SEO er ikke meget værd uden godt indhold.

Du skal bringe SEO og Content Marketing sammen. Alene er de vigtige. Sammen er de eksplosive.

Om forfatteren 

Jan P. Olsen

Giv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ultimative SEO Hemmeligheder


7 Skudsikre
SEO Strategier

Få denne Gratis E-Bog

7 skudsikre SEO strategier til masser af trafik.