af Jan P. Olsen

11. februar 2016

min. læsetid

Skab resultater med inbound marketing

Succesfuld marketing er et marathon – ikke en sprint

Jeg går ud fra, at du har hørt lidt om inbound marketing og har en idé om hvordan det kan hjælpe din virksomhed. Men hvis du ikke for alvor har prøvet inbound endnu er det svært at vide nøjagtigt, hvad man kan forvente af at implementere et inbound marketing program.

Uanset om du er iværksætter, CEO, ejerleder eller marketingchef, så er du klar over, at din virksomheds marketingaktiviteter skal generere resultater, der kan ses på bundlinjen. Men der er stor forskel på, hvordan enkelte aktiviteter påvirker din virksomheds vækst. Her vil jeg give et eksempel på, hvordan inbound marketing skaber resultater og hvordan disse resultater ser ud.

Inbound Marketing Strategi

Traditionel markedsføring er som regel meget kampagnebaseret og vil derfor give vækst i ”hop” over tid. Og kun så længe budgetterne holder. Så snart kampagnerne stopper, falder væksten. Vi kan tage aktuelle Super Bowl – her vil en tv-reklame (forhåbentlig) skabe et stort salg nogle dage efter, men så vil det sandsynligt flade ud igen.

Inbound marketing giver en mere lineær vækst over tid med vedvarende og i nogen grad forudsigelige resultater. Du kan se det afbildet nedenfor, hvor den blå kurve illustrerer traditionel, kampagnedrevet vækst og den orange er inbound vækst.

traditionel vs. inbound marketing vækst

Og hvad er årsagen til det? Succesfuld marketing er et marathon, ikke en sprint! En inbound marketing strategi skal eksekveres dag ud og dag ind, uge efter uge, måned efter måned. Det er resultater på den lange bane. Jo bedre du er til at implementere de enkelte inbound taktikker over tid, desto bedre resultater, vil du få.

Tid + inbound-taktikker = Vedvarende vækst

For jeg vil gerne være ærlig (det er jeg nu altid!). Det tager tid at implementere alle de forskellige inbound marketing tiltag, der er nødvendige for at skabe vækst. Men når først de er sat i gang og virker, har du skabt en marketing maskine, der er svær at stoppe og som giver vedvarende resultater for din virksomhed.

For at vise dig typen af resultater din virksomhed kan opnå med inbound marketing, kommer her et eksempel på, hvordan du kan implementere et sådan program over en 6-måneders periode.

Din nuværende situation

Når du begynder med inbound har din virksomhed kun 600 email kontakter, 60 Twitter followers og 85 følger din virksomhed på LinkedIn.

Din hjemmeside får 500 besøg om måneden. Den er udformet som en kort introduktion til din virksomhed og dens produkter. Der er ingen videoer, intet indhold, der omhandler dine kunders udfordringer og ingen leadgenerering sat i system. De besøgende kan udfylde en kontaktformular eller ringe (hvad meget få gør!).

Din hjemmeside har heller ingen blog og den opdateres sjældent og hvis den gør, er det som regel med produktopdateringer eller noget, der omhandler din virksomhed og ikke dine kunders interesser.

Så starter du med inbound marketing

Du installerer en blog på din hjemmeside (det er meget nemt!) og du begynder med at skrive artikler til din blog to gange om ugen. Du skriver om emner, der er relevante for dine kunder og som de aktivt søger efter i Google. Du skal ikke sælge noget i disse artikler blot uddanne og hjælpe din målgruppe.

3 måneder senere

Dine blogindlæg/artikler begynder så småt at blive fornuftigt placeret i Google og din trafik til hjemmesiden er steget med 50%, så den nu er på 750 besøg om måneden. Du begynder at lave nogle små videoer – bare to om måneden – de bliver også hurtigt fundet på både Youtube og Google, og begynder at give ekstra trafik til hjemmesiden.

6 måneder senere

Da du har været meget konsekvent med at oprette nyt, relevant materiale på din blog de sidste 6 måneder, har du øget din troværdighed gevaldigt blandt de besøgende og din konverteringsrate – altså dem, der kontakter dig eller udfylder formularer – er steget betydeligt. Du kan også mærke det på antallet af nye leads – du har flere sager at arbejde på end set længe.

Og hvad med den nærmeste fremtid

Du har nu 150 Twitter følgere og 245, der følger virksomheden på LinkedIn. Der er nu 1.000 besøg om måneden på hjemmesiden (en fordobling) og din email database er tredoblet til nu 1.800 tilmeldte. Når du sender nyhedsbreve nu, har du som regel altid 1-2 personer, der efterfølgende vil tale med dig.

Dette tænkte inbound marketing program kræver en masse arbejde. Derfor er det helt essentielt at starte med en strategi, som samler de mest effektive og relevante marketingaktiviteter for at ramme din målgruppe.

Når du har strategien på plads har du mulighed for af fintune og kalibrere den, så du sikrer dig, at alle dine aktiviteter arbejder sammen mod en optimeret og højtydende marketing maskine, som genererer leads, der får din virksomhed til at vokse.

Kom i gang i dag

Det tager tid at få gode resultater med inbound marketing, men så snart maskinen virker, vil du se, at dine KPI’er og resultater bliver bedre måned for måned. Den vigtigste KPI er antallet af leads og det er nemt at se stigningen her, da dine sælgere har travlt og omsætningen stiger.

Nu da du ved lidt mere om tidsperspektivet, ved du også, at jo før du går i gang desto tidligere vil dine inbound marketing tiltag give resultater. Jo længere tid du venter eller fortsætter med dine ineffektive marketingkampagner, desto længere tid skal du vente på at generere leads.

Start dit inbound marketing program i dag og se resultater hurtigt i stedet for sent.

Hvis du vil have nyheder og den seneste viden om inbound marketing, så tilmeld dig vores nyhedsbrev her:
[mc4wp_form id=”2597″]

Om forfatteren 

Jan P. Olsen

Giv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ultimative SEO Hemmeligheder


7 Skudsikre
SEO Strategier

Få denne Gratis E-Bog

7 skudsikre SEO strategier til masser af trafik.