6 essentielle online marketing aktiviteter

Kan du li' bloggen? >>>

Hele ideen med online marketing er at få konverteret de besøgende til din hjemmeside til leads og senere kunder i din forretning. Der er flere online marketing aktiviteter, der bidrager til at nå dette mål og mange af dem er indbyrdes afhængige, men desværre ser vi mange virksomheder, der kun implementerer nogle af dem halvt og derfor får for få resultater ud af det.

Vil du online og digital markedsføring er det dog nødvendigt at i hvert fald seks vigtige online marketing aktiviteter integreres i en digital strategi – dem gennemgår vi her.

1. Blog / Indhold

Det er ikke strengt nødvendigt at have en blog, men du skal have godt indhold og en blog er det rigtige sted at have indholdet! Indhold er fundamentet i en digital marketing plan og indebærer at skabe værdifulde og relevante blogartikler, der adresserer din målgruppes udfordringer. Disse artikler (og andet indhold) spiller en stor rolle i at tiltrække de rigtige besøgende til din website (trafik) og skaber leads.

Det er dog vigtigt at forstå, at disse resultater ikke kommer med det samme. Med én blogpost om ugen (mindre bør du ikke blogge) tager det ca. 12 måneder, før du vil se kraftig vækst i trafikken til din website. Google belønner hyppig opdatering og meget indhold, så efter ca. 50-60 artikler vil din investering vise sig i form af meget mere trafik. Og fortsætter du derfra kan det vokse eksponentielt.

2. Social Media Marketing

Hvad er gode og relevante artikler værd, hvis de ikke læses? Kvalitetsindhold vil over tid blive belønnet i Googles organiske søgeresultater, men på den korte bane er det vigtigt, at både virksomheden og de ansatte deler artiklerne på de sociale medier. Vi anbefaler altid at dele blogposts på virksomhedens profiler på Facebook og LinkedIn og at medarbejderne også deler disse artikler til deres egne sociale netværk.

Det er også en god idé at dele evt. gamle artikler og også andres relevante artikler på virksomhedens profiler. Det øger din virksomheds brand på de sociale medier, giver flere følgere og øger ROI af disse aktiviteter.

3. Superindhold / Lead Magnets

Superindhold eller “lead magnets” medvirker både til at skabe mere trafik, men også til at skubbe de besøgende længere ned i din salgstragt. Superindhold kan tage mange former, men de mest almindelige er ebøger, tjeklister, guider og whitepapers. Vi har også succes med at skabe små email kurser. Dette indhold går typisk mere i dybden end et blogindlæg og er ideelt at promovere med en call-to-action midt eller sidst i en artikel, f.eks. som denne:

content marketing ideer til din blog

Vi anbefaler, at vores kunder som minimum producerer 1 stk. superindhold i kvartalet – gerne et om måneden – da det er en fantastisk måde at vise din ekspertise og viden på emner, der interesserer din målgruppe. Og så genererer det også leads.

4. Email Marketing

En solid email marketing strategi er nødvendig for at kunne levere det rigtige indhold på det rigtige tidspunkt til din målgruppe/leads. Du bør se email marketing som limen i din online markedsføring, da det får det hele til at hænge sammen: Du kan markedsføre dine nye blogartikler til din emailliste, sende det nye superindhold til dem eller – ikke mindst – oprette automatiske flows til dem, der downloader dit superindhold. På den måde kan du flytte dine leads ned gennem salgstragten.

5. Marketing Automation

Marketing automation starter, hvor traditionel email marketing stopper. Ved at oprette lead nurturing flows kan du markedsføre blogposts, superindhold og andet indhold via email og uden at du hver gang er involveret i processen. De enkelte flows kan baseres på de handlinger, som det enkelte lead gør. På den måde kan man “varme” et lead op via automatisk markedsføring og give salget nogle langt mere kvalificerede leads at arbejde med.

Et email marketing system som Mailchimp kan langt hen ad vejen klare avancerede workflows, men vil du gå all-in skal der investeres i rigtigt marketing automation system.

6. Søgemaskineoptimering (SEO)

Vi har været inde på at både en blog med artikler og superindhold er vigtige i en online marketing plan, men uden en SEO strategi, bliver dette indhold måske aldrig fundet i Googles organiske søgeresultater. God søgemaskineoptimering starter med en søgeordsanalyse, der kortlægger de søgetermer, din målgruppe anvender, når de søger i Google efter løsninger på deres udfordringer. Denne søgeordsanalyse er efterfølgende grundlaget for emner til dine blogartikler.

Der er naturligvis andre vigtige faktorer, der også bør indgå i din søgemaskineoptimering, blandt andet din hjemmesides hastighed og mobilvenlighed. Du kan læse 7 strategiske måder at forbedre din hjemmesides SEO for at se hvilke andre tiltag, du bør gøre dig.

Vil du videre med Online Marketing?

Jeg håber, at du nu kan se værdien af de enkelte aktiviteter eller komponenter i en online marketing strategi og at de skal spille sammen for at få online succes. Har du lyst til at vide mere eller vil du have hjælp til en digital strategi? Kontakt Jan P. Olsen på tlf. 22 14 57 38 / jan@jpomarketing.dk og få en uforpligtende snak om mulighederne.

Kan du li' bloggen? >>>
Posted in:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *