Facebook Ads – er det noget for B2B virksomheder?

Kan du li' bloggen? >>>

Når jeg taler Facebook annoncering med B2B virksomheder støder jeg meget ofte – faktisk stort set hver gang – på et eller flere af disse udsagn:

”Facebook annoncer er ikke for B2B”

”Mine kunder er ikke på Facebook”

”Når jeg er på Facebook er det privat, så annoncer virker ikke – heller ikke for mine kunder”

”Vores (B2B) virksomhed er så speciel, så vi får ikke noget ud af at annoncere på Facebook”

Jeg kan fortsætte listen, men du har sikkert forstået pointen.

Mit modsvar er “har du prøvet”?

Så får jeg altid et nej og når jeg så spørger: ”Hvordan kan du så vide, at det ikke virker”, bliver der ofte stille.

For realiteten er, at jeg endnu har til gode at opleve en B2B virksomhed, der ikke har fået succes og positiv ROI ud af en Facebook annoncekampagne. I hvert fald de kampagner vi har skruet sammen for dem.

Og en Facebook kampagne skal skrues rigtigt sammen, for at sikre et optimalt resultat, når det drejer sig om B2B virksomheder. Her får du vores erfaringer og tips til, hvordan du gør det bedst.

Trafiktype og CTA

Det første du skal være klar over, når det kommer til Facebook annoncering, er typen af den trafik du kan få derfra. Vi plejer at kalde det for trafiktemperatur og skelner mellem kold og varm trafik (en gang imellem bruger vi også lunken).

På Facebook får du først og fremmest kold trafik, når du annoncerer. Det vil sige trafik fra personer, der ikke nødvendigvis kender din virksomhed og som måske ikke er i markedet for dine produkter eller services lige nu. Det er således trafik, der nok er øverst oppe i din funnel (salgstragt).

Men det betyder, at det du tilbyder dem på dette tidspunkt – dit tilbud – skal matche den kolde trafik. Du skal således tilbyde et ”koldt tilbud” for at have en chance for en konvertering. Folk køber ikke noget på dette tidspunkt, så et ”varmt købstilbud” duer ikke.

Og det er her mange begår fejl. De tror, de kan sælge et produkt eller en ydelse med den første annonce og kontakt – et varmt tilbud – men det kan de ikke. Du skal give dem et andet tilbud – noget der er ”gratis” eller tæt på gratis.

Så dit tilbud og din Call-to-Action (CTA) skal være simpel i dette første trin.

Det kan f.eks. blot være en vigtig blog-artikel, du synes folk skal læse eller forskellige former for downloads; tjekliste, whitepaper, ebog etc. eller måske du kan tilbyde et mini-kursus, der leveres via email.

Det vigtige er, at det ikke kræver for meget af modtageren – det skal være koldt og gratis.

Din målgruppe

En af de hyppigste fejl, når det drejer sig om Facebook annoncering, er at din målgruppe ikke er præcis nok i forhold til dit tilbud. Og det er ærgerligt for Facebook har så mange muligheder for at vælge meget præcise målgrupper.

Vi starter ofte en ny kampagne med det, der kaldes en kopimålgruppe eller lookalike liste. En sådan oprettes på baggrund af dine eksisterende kunder eller din nuværende mailingliste. Det betyder kort fortalt, at Facebook finder en målgruppe, der minder om de kunder, du allerede har og så annonceres der kun til dem.

Alt afhængig af volumen starter vi altid med den mest snævre målgruppe (1%), så kan man altid udvide efterfølgende.

Hvis din målgruppe er meget konkret, f.eks. kvindelige marketingchefer mellem 32 og 49 år, ja så kan du også definere din målgruppe ved hjælp af interesserer og demografi i stedet. Det har som regel også en stor effektivitet.

Når du annoncerer første gang er det vigtigt, at du starter snævert og præcist, for så er sandsynligheden for succes størst. Du kan altid udvide efterfølgende.

Din Facebook annonce

Din annonce skal være klar og præcis med hensyn til det tilbud, du gerne vil have folk skal tage action på. Den skal indeholde et godt billede eller endnu bedre en kort video. Det visuelle betyder meget på Facebook, så det kan være altafgørende for din succes.

eksempel på en b2b facebook annonce

Det er vores erfaring, at en video på en B2B annonce kan have mere end 50% bedre respons end blot et billede, så tag det med i dine overvejelser.

Endelig bør du split-teste din annonce, så du kører to forskellige versioner op imod hinanden.

Funnel og Remarketing

For at få mest ud af Facebook annoncering skal du gennemtænke og planlægge et helt funnel-forløb og ikke kun – som de fleste gør – oprette en enkeltstående kampagne eller annonce.

Når du har lavet kampagnen efter retningslinjerne ovenfor skal du tænke nogle trin videre ud fra spørgsmål som:

Hvad gør vi med dem, der konverterede?

Hvad gør vi med dem, der klikkede sig ind på vores side, men ikke konverterede?

Hvad kan vi gøre med dem, der så over halvdelen af vores video?

Med Facebook annoncer har du mulighed for at lave Remarketing – altså annoncere til de personer, der har interageret med din første kampagne. Og det er her Facebook annoncering for alvor begynder at blive interessant.

For at kunne lave Remarketing skal du installere en Facebook pixel, inden du går i gang med første del af kampagnen.

Lad os sige at du i din første kampagne (øverst i funnelen) annoncerede for download af en whitepaper. Dit mål var (CTA) at folk klikkede videre til din website og der downloadede din whitepaper.

Du har derfor to nye målgrupper, du nu kan annoncere til nu. De, der downloadede, kan du naturligvis bearbejde via marketing automation eller email og på den måde få dem længere ned i din funnel. Men du har også mulighed for at sende dem budskaber på Facebook for at give dem mere viden om det, din whitepaper handlede om.

Den anden målgruppe viste interesse for dit tilbud, men tog ikke imod det. Med Facebook Remarketing kan du forsøge at få dem tilbage igen for at konvertere eller prøve med et andet tilbud, der måske kan interessere dem. I hvert fald bør du ikke slippe dem, da de jo allerede har vist interesse for din virksomhed og dit produkt eller service.

Kombinationen af et godt tilbud til en ”kold målgruppe” og efterfølgende bearbejdning via Funnel annoncering og Remarketing er det, der gør Facebook annoncering særdeles attraktivt for B2B virksomheder.

Og så er prisen for øjeblikket på et meget tiltalende niveau, da der ikke er så mange, der har fundet ud af det endnu (men det skal du ikke sige til nogen).

Så hvis du vil have positiv ROI på din B2B marketinginvestering, er Facebook annoncering ikke til at komme udenom.

Vil du være sikker på succes bør du kontakte os hurtigt – inden priserne på annoncering stiger på Facebook…

Kan du li' bloggen? >>>
Posted in:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *