af Jan P. Olsen

13. november 2019

min. læsetid

Organiser dine kampagner med skags

SKAGs er en engelsk betegnelse for Single Keyword Ad Groups og er en måde at organisere sine kampagner på i Google Ads, så man opnår betydeligt bedre resultater. Det er i hvert fald vores erfaring efter at have arbejdet efter modellen i flere år.

I korte træk går det ud på at opdele din Google Ads struktur i meget små bidder, der gør din konto meget nemmere at styre og ikke mindst at allokere ressourcer efter, således at det, der virker får flest ressourcer og det, der ikke virker hurtigst muligt bliver skåret væk eller forbedret.

Din struktur betyder nemlig rigtigt meget for succes med Google Ads.

Og derfor er Single Keyword Ad Group (SKAG) metoden en af de hurtigste måder at øge din CTR (click-trough-rate), quality score og ikke mindst det udbytte, du får ud af Google Ads.

Hvad er Single Keyword Ad Groups og hvorfor er det vigtigt

SKAGs er en metode, du kan bruge, for øge kontrollen med din konto og få mere ud af den.

Som navnet indikerer, så er SKAGs annoncegrupper, der kun har ét søgeord i dem. Og her er årsagen:

Når du sætter et enkelt søgeord ind i dens egen annoncegruppe, er du sikker på, at det søgeord, du byder på matcher den søgeterm, du betaler for.

Hvis du ikke gør det, risikerer du, at din annonce bliver vist på en hel masse søgninger, der ikke har noget med dit søgeord at gøre – og det kan blive dyrt og er svært at kontrollere.

Nu skriver jeg, at SKAG kun er for ét søgeord pr. annoncegruppe. Det er det også, men du skal inkludere flere matchtyper af dette søgeord i annoncegruppen.

Lad os tage et eksempel.

Hvis du sælger ‘korte cykelbukser’, så skal søgeordene i din SKAG se således ud:

+korte +cykelbukser
“korte cykelbukser”
[korte cykelbukser]

Selve annoncegruppen kan så kaldes “korte cykelbukser” (det samme som søgeordet i annoncegruppen) og vil fungere som hovedsøgeord annoncegruppe for disse søgetermer.

Hvis du finder ud af, at de søgetermer folk rent faktisk anvender er længere (long tail søgeord), kan du blot tage disse søgetermer og lave nye SKAGs efter den samme formel.

Det kunne f.eks. være ‘sorte korte cykelbukser’, som du så opretter en SKAG for. Samtidigt skal du så tilføje ‘sorte’ som et negativt søgeord i din oprindelige “korte cykelbukser” SKAG, så de korte søgeord ikke stjæler trafik fra dine længere mere specifikke søgeord.

Når du organiserer dine søgeord på den måde, kan du samtidigt oprette annoncetekster i hver annoncegruppe, der helt præcist rammer dine søgeord.

Når dine søgetermer matcher dine søgeord og din annoncetekst vil din CTR øges dramatisk, da du ikke har 10-50 søgeord i en annoncegruppe, der alle skal være relevante for den samme annonce. Når din CTR stiger skal du betale mindre pr. klik – alt andet lige.

Hvordan optimerer du SKAGs

Det er nemt at optimere de enkelte SKAGs. Du starter som skrevet med at oprette SKAGs for dine hovedsøgeord. Når annoncerne har kørt et stykke tid vil rapporten Søgetermer i AdWords-systemet automatisk fortælle, hvilke søgetermer, der har trigget de enkelte klik.

søgetermer rapport i AdWords

Og for søgetermer med mange søgninger (long tail) opretter du så nye SKAGs, så du kan ramme disse endnu mere præcist. Har der kun været meget få søgninger på nogle af søgetermerne, ja så behøver du ikke at oprette nye SKAGs.

Derefter tilføjer du disse nye søgeord som negative på annoncegruppe niveau på din originale SKAG, så du ikke har intern konkurrence mellem dine annoncer.

Fordelene ved et søgeord pr. annoncegruppe (SKAG)

1. Den nemmeste vej til succes

Når du opretter alle nye kampagner med SKAGs, så er det meget nemt at vælge, hvordan søgeordene skal fordeles. Du skal ikke tænke på temaer eller grupper af søgeord. Du skal heller aldrig tilføje søgeord til en annoncegruppe – alle for sin egen annoncegruppe.

Det er enkelt at forstå og følge og i øvrigt også nemt at lære for nye Google Ads folk.

2. Bedre Click Through Rates (CTR)

Da der kommer en helt klar sammenhæng mellem søgeord og annoncetekst, vil du med det samme opnå at flere vil klikke på dine annoncer. Det betyder, at din CTR øges og så sker der mange andre positive ting:

3. Bedre Quality Score

En af de vigtigste parametre i Googles Quality Score er CTR. Og når din Quality Score forbedres vil du opdage at din gennemsnitlige position, cost per klik og andre vigtige faktorer forbedres.

4. Bedre positioner

Når CTR og Quality Score forbedres, så ryger dine annoncer højst sandsynligt højere op i systemet. Du begynder at slå dine konkurrenter uden at byde mere. Det er fordi Google er interesseret i den bedste brugeroplevelse og en forbedret CTR er en indikator på, at folk kan lide dine annoncer.

5. Bedre eksponeringsandel (IS)

Når Quality Score og den gennemsnitlige position forbedres, så øges eksponeringsandelen (impression share) også. Det betyder at dine annoncer vises oftere ved relevante søgninger.

6. Lavere omkostning pr. klik

Når din Quality Score forbedres, så skal du betale mindre for at opretholde den samme position ved samme søgeord, så omkostningen pr. klik vil falde. I mange tilfælde vil du opdage, at du både betaler mindre pr. klik og har fået en bedre gennemsnitlig position.

7. Lavere pris pr. konvertering

Når din omkostning pr. klik falder, så vil prisen pr. konvertering også falde – alt andet lige. Det giver næsten sig selv.

8. Potentielt højere konverteringsrate

Vi oplever tit at konverteringsraten også stiger, når vi implementerer SKAGs. Det skyldes, at den større kontrol over søgeord giver mulighed for at byde mere differentieret og pause søgeord, der ikke har den ønsket effekt.

9. Flere konverteringer

Højere CTR betyder flere klik og flere klik betyder flere konverteringer. Det er simpelt, men dejligt!

10. Mindre spild

Når alle de vigtige faktorer peger i den rigtige retning, vil du opdage at du ikke spilder mange penge og du ikke behøver at tilføje så mange negative søgeord som du måske har gjort hidtil.

11. Øget kontrol

Med kun ét søgeord pr. annoncegruppe har du fantastisk kontrol over din konto og det betyder, at Google har mindre kontrol! Google anbefaler 10-20 søgeord pr. annoncegruppe – det giver mindre kontrol til dig, men flere penge til Google!

12. Nemmere at optimere

Det er uhyggeligt nemt at se, hvad der virker og ikke virker, når du kun har et søgeord i hver annoncegruppe. Det giver overblik, så du hurtigt kan optimere ved at hæve/sænke bud eller måske sætte annoncegrupper på pause.

13. Du tjener flere penge

Selvom alle de foregående fordele er vigtige, så er den bedste KPI at måle på dog, hvilken indtjening det giver. Og når prisen pr. konvertering falder, vil du automatisk øge din dækningsgrad. Når antallet af konverteringer stiger, vil du derfor automatisk også øge din indtjening.

Nogle få ulemper ved SKAGs

Der er nogle få ulemper ved SKAGs, som du også skal have med.

1. For få data

Den største ulempe ved SKAGs er nok, at man spreder data lidt tyndt, så det kan være vanskeligt at få valide data i nogle tests (f.eks. annoncevariationer). Eller det kan i hvert fald tage meget lang tid i nogle tilfælde. Til gengæld er SKAGs mere præcise, da du jo netop kun har ét søgeord.

2. Det tager længere tid

Hvis du har læst med hertil er det nok åbenbart, at det tager længere tid at oprette SKAGs og det er nok det største kritikpunkt fra kritikere af metoden. Men tiden skal jo ses i sammenhæng med resultaterne. Er du i tvivl så tag dine tre bedste søgeord og lav en SKAG kampagne på dem og sammenlign så med de samme søgeord, der ikke er sat op som SKAG.

Hvis resultaterne forbedres, så fortsætter du nok med SKAGs…

3. Du skal holde mere øje med dine SKAGs

For at få det fulde udbytte af SKAGs skal du løbende holde øje med søgetermer rapporten og udvide med long tail søgeord SKAGs og så tilføje negative søgeord, så dine kortere søgeord ikke stjæler trafik fra de længere.

4. Annonce test kan tage længere tid

Du bør altid teste flere annoncer (2-3) i en annoncegruppe op imod hinanden. Det kan tage længere tid med SKAGs, da du har spredt dine søgeord til flere annoncegrupper. Men du kan evt. anvende resultaterne fra søgeord med højt søgevolumen på de annoncer, der ikke har så højt volumen.

5. Andre vil måske grine af dig

Folk, der er dovne, vil altid grine af folk, der får tingene gjort. Det skal du ikke tænke på. Du skal tænke på din AdWordskonto og hvordan du tjener penge på den. Jeg er sikker på at SKAGs vil hjælpe dig med det.

Kom igang med SKAGs her. Lad os starte med at evaluere dit nuværende setup:

Om forfatteren 

Jan P. Olsen

Giv en kommentar

Din e-mail adresse bliver ikke offentliggjort. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ultimative SEO Hemmeligheder


7 Skudsikre
SEO Strategier

Få denne Gratis E-Bog

7 skudsikre SEO strategier til masser af trafik.